SP doet niet mee aan Gelders debat over slibstort

30 mei 2006

SP doet niet mee aan Gelders debat over slibstort

De Statenfractie van de SP doet, evenals het actiecomité “Red de Betuwe”, niet mee aan het Gelders debat over het slibbeleid, dat op 7 juni in Lienden wordt gehouden. “Red de Betuwe” boycot het debat, uit protest tegen het feit dat voorafgaand aan deze discussie Gedeputeerde Staten hun goedkeuring willen gegeven aan het storten van deels zwaar vervuild slib in de Ingensche Waarden.

Op initiatief van de SP is er de afgelopen jaren binnen het Gelders provinciebestuur een discussie op gang gekomen over het baggerbeleid. Steeds meer politici vinden dat er te snel besloten wordt om baggerslib te storten in ondergrondse putten in de uiterwaarden. Deze werkwijze is niet zonder risico’s voor het milieu en de volksgezondheid.

Het was de bedoeling van het Gelders parlement om op 7 juni in Lienden in debat te gaan met inwoners van onze provincie over het baggerbeleid. De informatieuitwisseling zou dan een bijdrage kunnen leveren aan nieuw beleid, waarbij meer de nadruk wordt gelegd op hergebruik, en wél verantwoord storten van bagger.

De SP is met “Red de Betuwe” van mening dat deze discussie nu “mosterd na de maaltijd” is geworden. Nu “Red de Betuwe” zich terugtrekt is er geen sprake meer van een echte discussie tussen politici en bevolking, waarmee deze editie van de overigens succesvolle “Gelderse debatten” een zinloze exercitie is geworden. Ook de SP zal daarom op 7 juni niet meedoen aan het debat.

Het actiecomité “Red de Betuwe” verzet zich al jarenlang tegen de stort in de Ingensche Waarden. Het gemeentebestuur van Buren, op wiens grondgebied de stort zou moeten plaatsvinden, is eveneens tegen. Gemeentebestuur en actievoerders deden onlangs nog een concessie aan de provincie, door zich niet langer te verzetten tegen de stort van licht vervuild slib. Maar het dumpen van het meest vuile klasse 3- en 4- slib, dat Gelderland wil toestaan, blijft voor hen onbespreekbaar.

Over de afgifte van de vergunning voor de slibstort aan de Ingensche Waarden BV is zelfs geen fatsoenlijk vooroverleg geweest met de gemeente Buren, op wiens grondgebied de stort zou moeten komen. Dat deelde wethouder Wim Hompe van deze gemeente mee tijdens een informatieavond op 9 mei 2006.

SP- Statenlid Toine van Bergen: “ Ik kan mij de reactie van “Red de Betuwe” goed voorstellen. De bewoners van de Betuwe zijn voor gek gezet”.

Brief van "Red de Betuwe"aan de leden van Provinciale Staten van Gelderland
Persverklaring "Red de Betuwe"
Ingensche Waarden: SP wil mening provinciebestuur over gebrekkig onderzoek naar slibstort
Initiatiefnemer slibstort Ingensche Waarden vliegt uit de bocht