CDA-kamerlid: gedeputeerde Keereweer distantieerde zich van motie over Lent en Veessen

6 juni 2006

Tijdens een commissievergadering op 10 mei ontkende PvdA-gedeputeerde Keereweer op vragen van de SP-fractie, dat hij in een hoorzitting in de Tweede Kamer zich gedistantieerd zou hebben van een statenmotie over de hoogwaterproblemen. In deze unaniem aangenomen motie werd aan regering en Tweede Kamer gevraagd om de alternatieven voor de hoogwatergeul bij Veessen en de dijkverlegging bij Lent serieus te nemen. Volgens CDA- Tweede Kamerlid Erik van Lith heeft de gedeputeerde wel degelijk afstand genomen van de motie. Dat vertelde hij tegen de redactie van "Heerde huis-aan-huis".

Keereweer: "niet gebonden aan motie"

Gedeputeerde Harry Keereweer van Gelderland acht zich niet gebonden aan de motie die door een bijna unanieme Provinciale Staten is aangenomen. Dat heeft Gedeputeerde Keereweer verklaard tijdens de hoorzitting op 20 april in de Tweede Kamer, aldus het Tweede Kamerlid Erik van Lith (CDA) op vragen van deze krant.

“Ik heb met opzet de vraag gesteld of de Gedeputeerde door nieuwe inzichten alternatieven zou willen heroverwegen. Zijn duidelijke antwoord was dat hij zich niet gebonden achtte aan de motie van Provinciale Staten”, aldus het CDA-Kamerlid.

De uitspraken van Gedeputeerde Keereweer wekten de woede van burgemeester Willem Hoornstra van Heerde. Na een publicatie in Heerde Huis aan Huis hierover, werd Gedeputeerde Keereweer ter verantwoording geroepen door de commissie Verkeer en Waterstaat van Gedeputeerde Keereweer. Daar verklaarde Keereweer echter wel achter de motie te staan.

In het Kamerlid van Lith heeft de Heerder burgemeester iemand die zijn woorden bevestigt. “Keereweer heeft het in de Staten van Gelderland slim gespeeld maar ik kan begrijpen dat hij na zijn uitspraken tijdens de hoorzitting wat heeft uit te leggen”, merkt van Lith nog op.

De SP- fractie zal tijdens de vergadring avn de commissie Verkeer en Water van 21 juni gedeputeerde Keereweer om opheldering vragen.

Bron: Heerde huis aan huis, 6 juni 2006

Heerde huis aan huis van 6 juni 2006