Jeugdzorg nauwelijks bekend bij allochtone jongeren en hun ouders

15 juni 2006

Jeugdzorg nauwelijks bekend bij allochtone jongeren en hun ouders

GroenLinks Gelderland en SP Gelderland hebben laten onderzoeken hoe allochtone jongeren en hun ouders aankijken tegen de jeugdzorg en hoe zij met hulpvragen omgaan. Uit dit onderzoek blijkt dat de jeugdzorg de allochtone doelgroep nauwelijks bereikt.
GroenLinks en SP vinden dit zeer zorgelijk en pleiten voor provinciaal beleid waarmee dit probleem voortvarend wordt aangepakt.

Op 14 juni 2006 hebben GroenLinks Gelderland en SP Gelderland het rapport ‘Bruggen slaan: een Gelderse studie naar de aansluiting tussen de vrijwillige jeugdzorg en allochtonen’ aangeboden aan de commissie Welzijn en aan Gedeputeerde Staten. Dit rapport, opgesteld door de Sectie Cultuur- en Persoonlijkheidspsychologie van de Radboud Universiteit Nijmegen, gaat in op de vraag: welke obstakels bestaan er vanuit de perceptie van allochtonen om in geval van problemen professionele hulp te zoeken of zelf de jeugdzorg in te schakelen. Het gaat er hierbij in concreto om de bekendheid met de jeugdzorg, het beeld dat allochtonen van de jeugdzorg hebben en de wijze waarop de culturele achtergrond doorwerkt in de omgang met eventuele persoonlijke en sociale problemen en het daaruit voortvloeiende hulpzoekgedrag.
Deze onderzoeksvraag is uitgewerkt in vier deelonderzoeken:

1. Wat is het beeld dat allochtone en autochtone jongeren hebben van de jeugdzorg? Zijn zij bekend met de mogelijkheid om hulp te zoeken bij deze instantie en de daarvoor beschikbare kanalen?
  2. Hoe gaan beide groepen jongeren om met psychosociale problemen en communiceren ze met anderen over hun problemen?
  3. Hoe denken allochtone ouders over de opvoeding, hoe gaan ze om met eventuele problemen van hun kinderen en hoe staan ze tegenover de rol die de jeugdzorg hierbij kan spelen?
  4. Wat zijn de ervaringen van jeugdhulpverleners met allochtone cliënten en welke knelpunten signaleren zij in de hulpverlening aan de allochtone cliënten?

Beide partijen willen dit rapport in de commissie Welzijn bespreken met het doel provinciaal beleid te ontwikkelen, waardoor de allochtone doelgroep beter wordt bereikt. Het onderzoeksrapport biedt hiertoe een aantal goede aanknopingspunten. Duidelijk is dat de jeugdzorg onder jongeren en dus ook onder allochtone jongeren nog nauwelijks bekend is. Naast onderzoek bij meer dan 200 jongeren in Nijmegen is er ook onderzoek gedaan naar het beeld dat allochtone ouders hebben van de jeugdzorg en hoe zij met hun hulpvragen omgaan. Ook daar is duidelijk dat de jeugdzorg geen algemene bekendheid geniet. Hierdoor duurt het lang voordat de vragen bij de hulpverleners komen. De vooronderstelling is dat hiermee waardevolle tijd verloren gaat. Bekendheid met de jeugdzorg is van groot belang. Maar ook hoe deskundig is de jeugdzorg om met deze doelgroepen om te gaan? Naar aanleiding van dit onderzoek zijn ook hier vraagtekens bij te zetten.

Het is de bedoeling dat de onderzoekers hun bevindingen toelichten in een presentatie op woensdag 28 juni (aansluitend aan de statenvergadering).