Veel aanvragen voor sanering asbestwegen afgewezen

17 juli 2006

Veel aanvragen voor sanering asbestwegen afgewezen

Enkele weken geleden opende de Gelderse SP-fractie de website www.asbestwegeningelderland.web-log.nl. Dit uit onvrede over het feit dat de provincie Gelderland op haar eigen website nog steeds niet vermeldt waar de asbestwegen in Gelderland liggen. Wat de SP opviel is, dat in veel gevallen aanvragen voor sanering zijn afgewezen. Het meest in het oog springend zijn de aanvragen van het kerkbestuur in Borculo en de eigenaarsvereniging van het bungalowpark Ceintuurbaan in Harderwijk.

Het SP-statenlid Toine van Bergen ploegde enige dossiers op het provinciehuis door, op grond waarvan de site is opgezet. Waar aanvagen werden afgewezen zou de grond minder asbest bevatten dan de wettelijke norm van 100 milligram per kilogram droge stof. “Hier wordt een waanzinnig onderscheid gemaakt” , vindt hij. “Want het is algemeen bekend dat contact met ieder vezeltje asbest al fataal kan zijn”.

Waar nog gesaneerd moet worden lopen mensen in het overgrote deel van de gevallen, zonder het zelf te weten, het risico om met asbest in aanraking te komen. Waarschuwingsbordjes ontbreken. Alleen daarom al is maximale openbaarheid over deze kwestie nodig, aldus Toine van Bergen.

De gegevens op de site zijn inmiddels verder aangevuld. Per straatnaam en huisnummer is nu te lezen waar wegen gesaneerd zullen worden en in het verleden ook gesaneerd zijn.

Gelderse SP opent zelf website met informatie over asbestwegen
www.asbestwegeningelderland.web-log.nl