Internetgebruik: Gelders SP-statenlid derde provinciale politicus van het land

14 augustus 2006

Internetgebruik: Gelders SP-statenlid derde provinciale politicus van het land

Het Gelderse SP-statenlid Toine van Bergen is op de derde plaats geeïndigd bij een vergelijkend onderzoek naar het gebruik van internet door alle Nederlandse provinciale politici. Het onderzoek is uitgevoerd door bureau Daadkracht in Nijmegen. Over het algemeen is het erg slecht gesteld met het gebruik van dit moderne communicatiemedium door provinciale bestuurders en volksvertegenwoordigers.

De website van het blad Binnenlands Bestuur plaatste onderstaand artikel over het onderzoek.

Politici scoren slecht op internet

Provinciale politici presenteren zich slecht op internet. Bijna negentig procent van hen heeft geen eigen website. Bijna de helft van de wel bestaande sites is langer dan een maand niet geactualiseerd en ruim vier van de tien provinciale politici reageert niet op e-mail.

Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder alle provinciale politici in Nederland, uitgevoerd door bestuurskundig adviesbureau Daadkracht uit Nijmegen. ‘Het is bedroevend dat zo weinig politici middelen als internet gebruikt’, zegt het Gelderse SP-Statenlid Toine van Bergen, die zelf derde werd in het onderzoek. ‘Een weblog is bijvoorbeeld een prima aanvullend middel om burgers op te zoeken. Via reacties op je weblog kom je in discussie met mensen die je anders vaak nooit had ontmoet.’

De provinciale politici die wel over een eigen website beschikken, bieden hoofdzakelijk informatie als een CV, een weblog en een paar links. Interactieve mogelijkheden om de kiezer te betrekken, zoals een peiling, discussieforum en chat benutten de politici vrijwel niet. Daadkracht onderzocht 88 persoonlijke websites van 56 Statenleden, 28 Gedeputeerden en 4 commissarissen van de koningin. De websites zijn met name onderzocht op functionaliteiten, actualiteit, reactiemogelijkheden en het beantwoorden van e-mails.

Toine van Bergen begon twee jaar geleden met zijn eigen website, inclusief een weblog. ‘Je moet het wel leuk vinden om te doen, anders werkt het niet. In het algemeen schort het nogal eens aan communicatievaardigheden bij politici. Het zou ook winst zijn als ze beter leren schrijven en helderder en begrijpelijker leren debatteren.’

Onno Hoes, Gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant, staat met het jonge Statenlid Frank Weijnen (Overijssel) op een gedeelde eerste plaats in het onderzoek. Hoes vindt het ook jammer dat weinig provinciale politici gebruik maken van een website. ‘Het is een gemiste kans. Jammer dat het nog niet helemaal als serieus instrument wordt gezien.’

Daadkracht herhaalt het onderzoek voor de provinciale verkiezingen in maart 2007.

Website Binnenlands Bestuur
Wat vinden de lezers van "Binnenlands Bestuur" ervan?
Provinciale politici nauwelijks actief op internet
Provinciale politici hebben vaak povere websites