NUON-geld

26 augustus 2006

NUON-geld

NUON heeft goed geboerd. Als gevolg daarvan heeft de provincie hogere inkomsten: er komen 95 miljoen Euro meer binnen dan verwacht. De Gelderlander informeerde deze week bij alle fracties in de Provinciale Staten wat zij met dit extra geld zouden willen doen. Uiteindelijk haalden slechts de grote drie de krant van 25 augustus. Jammer, want het zou toch ook interessant zijn te weten wat de oppositiepartijen te vertellen hebben. Hier vind u de voorstellen van de SP.

Toine van Bergen, lid van commissie Economie en Milieu, zou een deel van het geld willen besteden aan bodemsanering. Er zijn een aantal probleemgevallen in Gelderland die al heel lang worden uitgesteld zoals in de Maldense wijk Hoogenhof of de zogenaamde Bult van Putman in Westervoort. Of.... de terreinen van oude gasfabrieken die door NUON zelf vervuild zijn....Hier zou nu snel opgeruimd moeten worden.

Agnes Lewe, lid van de commissie Welzijn, zou het geld willen inzetten voor de jeugdzorg. “Het is slecht gesteld met de bekendheid van Bureau Jeugdzorg. Recent onderzoek in opdracht van GroenLinks en de SP Gelderland heeft dat aangetoond. Allochtone jongeren en hun ouders weten de jeugdzorg niet goed te vinden. Het gevolg: er wordt pas ingegrepen als het mis is. Met een extra impuls zou je hiervoor een echte verbetering kunnen zorgen zonder iets weg te halen van geld dat bestemd is voor de bestrijding van de wachtlijsten.”

De SP vind verder dat uitgezocht moet worden, hoe een deel van het geld aan de Gelderse burger terug kan worden gegeven. In de laatste jaren zijn de energiekosten alleen maar gestegen. Al keren we maar 50 Euro per huishouden uit, dan blijven er nog steeds vele miljoenen over om nuttige projecten te financieren.