GS moet dakloze asielzoekers helpen opvangen

21 september 2006

GS moet dakloze asielzoekers helpen opvangen

Provinciale Staten hebben gisteren met grote meerderheid een motie aangenomen waarin zij Gedeputeerde Staten de opdracht geven om op korte termijn een overleg te organiseren met alle stichtingen Noodopvang en betrokken gemeenten in de Provincie Gelderland over de bestaande problemen bij (al dan niet) uitgeprocedeerde asielzoekers. Samen moeten zij naar oplossingen zoeken toegespitst op “bed, bad en brood en gezondheidszorg”. GS moet ook een voorstel doen hoe, mogelijk via een financiële bijdrage aan de particuliere noodopvangorganisaties, voor deze groep asielzoekers in de meest elementaire levensbehoeften kan worden voorzien.

Hier gaat wel een geschiedenis aan vooraf. Op 10 mei hadden vertegenwoordigers van verschillende kerkelijke en andere organisaties de statencommissie Welzijn gewezen op de grote ellende die toen al heerste onder de uitgeprocedeerde asielzoekers.
Bij de stichtingen voor noodopvang staan telkens weer mensen voor de deur die volledig zonder middelen zijn, zonder eten, zonder een dak boven hun hoofd. Vaak zijn het gezinnen met kleine kinderen, zieke of getraumatiseerde mensen. Sommigen willen ook wel terugkeren naar het land van herkomst maar zijn daar niet meer welkom, vallen tussen wal en schip.

Het betreft een groep mensen die evenals Nederlandse daklozen van de provincie minimale steun moeten kunnen krijgen, los van elk politiek debat over het asielbeleid. Als reactie op de noodkreet van de noodopvang had de SP daarom een motie gefomuleerd waarin Gedeputeerde Staten werden opgeroepen, samen met gemeenten, naar oplossingen te zoeken en mogelijk ook financiële steun te verlenen.

Helaas was er weinig bereidheid bij de collega-statenleden deze motie te steunen. Het CDA wilde eerst nog meer informatie. De PvdA wilde eerst haar eigen motie over hulp aan (voormalige) minderjarige asielzoekers, de zogenaamde AMA's, veilig stellen en had daar het CDA voor nodig. De VVD was principieel tegen. Om de goede zaak niet in gevaar te brengen heeft de SP de motie “Noodopvang” daarom niet ingediend. Een weggestemde motie kun je immers, volgens de ongeschreven regels, niet nog een keer op de volgende vergadering indienen.
Dat er nu wel een motie van nagenoeg dezelfde strekking is aangenomen is prima. Maar we zijn wel vier maanden verder!

De hoop is nu gevestigd op een daadkrachtig optreden GS. Marijke van Haaren, plaatsvervangende gedeputeerde voor Welzijn, gaf ons wel de indruk de zaak voortvarend aan te willen pakken. Als voormalig wethouder sociale zaken is haar dat ook wel toevertrouwd.

MOTIE vreemd aan de orde

“BED, BAD en BROOD“

Povinciale Staten van Gelderland in vergadering bijeen op 20 september 2006,

overwegende dat:

- de Rijksoverheid regels stelt ten aanzien van asiel– en uitzettingsbeleid

- gemeenten geconfronteerd worden met het feit dat theorie en praktijk van het overheidsbeleid met betrekking tot asielzoekers ( al dan niet uitgeprocedeerd) niet met elkaar in overeenstemming zijn

- gemeenten geconfronteerd worden met de gevolgen van niet consequent uitgevoerd beleid, waardoor mensen op straat komen te staan,en de VNG het rapport “De rekening “hierover heeft uitgebracht

- particuliere stichtingen zich het lot van de asielzoekers die de dupe zijn van dit inhumane beleid aantrekken en noodopvang bieden,

- deze stichtingen door de toeloop en lange verblijfsduur van asielzoekers het hoofd bijna niet boven water kunnen houden en daarom gemeenten om financiële ondersteuning vragen

- de Provincie Gelderland grote inzet toont om dakloosheid te voorkomen

- uit humanitair oogpunt iedereen in Gelderland recht heeft op bed, bad en brood

geven GS de opdracht:

- op korte termijn een overleg te organiseren met alle stichtingen Noodopvang en betrokken gemeenten in de Provincie Gelderland over de bestaande problemen, toegespitst op bed, bad en brood en gezondheidszorg

- met een voorstel te komen hoe, mogelijk via een financiële bijdrage aan noodopvang organisaties , voor deze groep asielzoekers in de meest elementaire levensbehoefte bed,bad en brood kan worden voorzien

en gaan over tot de orde van de dag.

CDA PvdA
M.Aartsen – den Harder Th.de Wit

Gelderland voor specifiek pardon asielzoekers