Project Over de Maas: Provinciebestuur houdt informatie achter over afspraken met zandwinners

17 september 2006

Op woensdag 20 september beslissen Provinciale Staten of er een grootschalig zandwinningsproject komt in het Land van Maas en Waal: het project "Over de Maas". Beslissen is moeilijk als je niet over alle gegevens beschikt. Het dagelijks bestuur van Gelderland houdt informatie achter over correspondentie die heeft plaatsgevonden met de zandwinners: over planschade.

De groep "bewoners over de Maas" vrezen dat ze flink benadeeld gaan worden als de zandwinning doorgaat. Hun woonmilieu zal dermate verslechteren dat ze planschade leiden. Daarom heeft voorzitter Ton op de Weegh in augustus, op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur, een kopie opgevraagd van een brief die ontzanders aan de provincie hebben gestuurd over vergoeding voor planschade.

Ondanks herhaaldelijke toezeggingen van ambtenaren heeft Op de Weegh de brief nog steeds niet in zijn bezit.

Daarnaast heeft de Bewonersgroep al in mei 2006 een rapport opgevraagd waaruit zou blijken, dat het risico op planschade klein is. Ook dit rapport heeft men nog steeds niet ontvangen.

Statenlid Toine van Bergen vindt dat de provincie in deze zaak onzorgvuldig omgaat met de belangen van de mensen die mogelijk getroffen gaan worden door het project. "Als je vertrouwen wil wekken, moet je niet zo met je burgers omgaan", vindt hij.

De SP-fractie vindt de bovengenoemde ontbrekende informatie ook zelf erg belangrijk om tot een weloverwogen besluit te komen. Daarom heeft ze het provinciebestuur gevraagd om met spoed deze stukken ook aan haar toe te sturen.

College houdt vast aan noodzaak van zandwinning " Over de Maas"
Daglog van Ton op de Weegh in De Gelderlander