Ambulances komen te laat

19 oktober 2006

Ambulances komen te laat

Dat ambulances te laat komen is geen nieuws meer. SP-afdelingen in heel Gelderland berichten over klachten uit de bevolking en kloppen bij de statenfractie aan: “Kunnen jullie niets doen?”

Bijna vier jaar lang heeft de SP-statenfractie met de volste overtuiging de gedeputeerde gesteund die telkens weer verzekerde dat hij in de onderhandeling met de zorgverzekeraars kleine successen had geboekt. Het lastige is namelijk dat de Provincie slechts een spreidingsplan voor de ambulances uitwerkt en de financiering van het ambulancewerk gebeurt door zorgverzekeraars en het Rijk.
Met name de zorgverzekeraars, die hiervoor ook weer samenwerkingsorganen hebben (kost ook allemaal geld!), zitten op hun centen.
Gedeputeerde Esmeijer vroeg en kreeg statenbreed steun voor zijn inzet om meer geld los te weken. Dat hield ook in dat de provincie financieel niet bijspringt – al is de nood in het land nog zo groot. Want dan zouden de zorgverzekeraars achterover leunen en de provincie maar laten betalen.

Nu, bijna aan het einde van de vier jaar, moeten we constateren dat de strategie van de gedeputeerde gefaald heeft. Er is nog steeds onvoldoende geld van de zorgverzekeraars, de spreiding geeft ook nog steeds aanleiding tot onrust. Het ambulancepersoneel wordt uitgeknepen en procedeert over verantwoorde werktijden. En de ambulances komen nog steeds te laat.

Wat te doen? De landelijke verkiezingen aangrijpen voor een verandering in beleid en vervolgens de zorgverzekeraars harder aanpakken. Op de korte termijn zit er niets anders op dan de grootste nood te ledigen met (meer) motorambulances uit provinciale middelen. Dat is eerder al gebeurd en deze ambulances zijn het enige echte succesverhaal uit het hele dossier. En als het huidige spreidingsplan niet goed is moet het snel worden vervangen door een aantoonbaar beter plan dat de instemming heeft van alle betrokkenen, met name de bewoners van een regio.