Fusie Essent en Nuon kan ten koste gaan van de gebruikers

27 oktober 2006

Fusie Essent en Nuon kan ten koste gaan van de gebruikers

De SP is tegen de voorgenomen fusie tussen Essent en Nuon. In verschillende provincie stellen SP-statenfracties vragen hierover. Zij vinden het buitengewoon teleurstellend dat nutsbedrijven, die op dit moment in handen zijn van de overheid (de provincies en gemeenten), hun eigen gang lijken te gaan.

In dit standpunt wordt de SP bijgestaan door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) die stelt: “er is te weinig grensoverschrijdende transportcapaciteit van energie en de markten zijn daarmee te weinig aan elkaar zijn verbonden.” Er is dus geen sprake van grootschalige concurrentie op de energiemarkt. Door de fusie zal de kans op kartelvorming alleen maar toenemen. Dat is zeer nadelig voor de consument.

Ook door de Vereniging voor Energie, Milieu en Water (VEMW) wordt aangegeven dat op dit moment Essent en Nuon samen 60% van de Nederlandse energiemarkt controleren. Dit levert te veel macht op, waardoor de marktwerking in het gedrang zal komen met alle nadelige gevolgen voor de Nederlandse zakelijke afnemer en consument.
Het gemiddelde huishouden betaalt dit jaar 65 procent meer aan energie ten opzichte van 2000. Dit jaar is de prijs van energie weer met 7,5 procent verhoogd. Een huishouden betaalt in 2006 gemiddeld 1.715 euro aan energiekosten. We hebben het hier alleen maar over de energielasten voor een huishouden, nog los van andere toenemende lasten.

Zolang de overheid beschikt over de aandelen van energiemaatschappijen dient volgens de SP de overheid haar invloed uit te oefenen op de jaarlijks toenemende prijsverhoging van energie. Deze mag in ieder geval niet meer stijgen dan de inflatie en huishoudens met weinig inkomen dienen te worden gecompenseerd.
Gezien deze ontwikkeling hebben de SP-fracties in Overijssel en Gelderland, Noord-Brabant en Zuid-Holland de volgende vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten of zullen dat binnenkort doen.

1. Is het college van Gedeputeerde Staten het met ons eens dat de voorgenomen fusie kartelvorming in de hand zal werken ten nadele van grootgebruikers en huishoudens?
2. Welke actieve rol vervult de overheid als aandeelhouder op dit moment en welke rol zal de overheid vervullen na de fusie?
3. Heeft u als aandeelhouder de toenemende prijsverhoging van energie voor de huishoudens tot nu toe aan de orde gesteld en zo ja met welk resultaat?
4. Bent u het met ons eens dat ook na de fusie de overheid haar aandelen bij zo’n nutsvoorziening intact moet houden? Zo nee graag uw motivatie?
5. Onderschrijft u de standpunten van NMa en VEMW zoals hierboven staat geciteerd?
6. Bent u met ons van mening dat de aandeelhouders (overheid) zich moeten uitspreken tegen deze voorgenomen fusie?