Actie voor vrijlating van jeugdvoetbaltrainer Moriba Keita

5 november 2006

Actie voor vrijlating van jeugdvoetbaltrainer Moriba Keita

Al maandenlang zit de 23- jarige voormalige alleenstaande minderjarige asielzoeker Moriba Keita in vreemdelingendetentie in Tilburg. Keita ontvluchtte 7 jaar geleden het door (militair) geweld geteisterde Afrikaans Guinee, om in ons land een nieuw bestaan op te bouwen. Inmiddels is hij volledig geïntegreerd. Als jeugdtrainer van de voetbalschool van Quick 1888 in Nijmegen vervult hij een belangrijke functie waar het gaat om de integratie van allochtone jeugd. Zo'n 60% van de jeugd bij deze voetbalclub is van allochtone herkomst. De SP- statenfractie heeft Commissaris van de Koningin Clemens Cornielje gevraagd om in deze dieptrieste zaak zijn contacten in Den Haag aan te wenden.

Statenlid Toine van Bergen wijst erop dat Provinciale Staten in september 2006 een motie hebben aangenomen, waarin ze uitspreken dat er voor mensen in de omstandigheden zoals Keita Moriba een “specifiek pardon” moet komen. Daarin staat ook dat de provincie Gelderland de Tweede Kamer en de regering actief moet informeren over haar standpunt.

Van Bergen: “Keita Moriba is een goed voorbeeld van wat er misgaat in het huidige asielbeleid. Hij is iemand die op jeugdige leeftijd ons land binnenkomt, na 7 jaar nog geen uitsluitsel heeft over zijn status, en zelf een actieve bijdrage levert aan de integratie van allochtonen. Zo iemand sluit je niet op in een cel met de bedoeling om hem nu nog, na al die tijd, terug te sturen”.

De tekst van de oproep aan Commissaris van de Koningin Clemens Cornielje staat hieronder.

Geachte heer Cornielje,

Op 20 september 2006 heeft Provinciale Staten, op initiatief van de SP, de motie “Specifiek Pardon” aangenomen.
Provinciale Staten hebben hiermee onder andere besloten om het kabinet en de 2e kamer te verzoeken aan alle asielzoekers die onder de oude Vreemdelingenwet vallen, en dus voor 1 april 2001 hun eerste asielverzoek hebben ingediend, en thans nog in Nederland verblijven, een verblijfsvergunning voor onbpaalde tijd te verlenen.

In dit kader vraag ik graag uw aandacht voor Moriba Keita, een 23- jarige ex- AMA die sinds enkele weken in vreemdelingendetentie zit in Tilburg.
Moriba heeft zich met name erg verdienstelijk gemaakt voor de voetbalschool van Quick1888 in Nijmegen, waar hij jeugdige voetballertjes traint.

Deze vereniging is dan ook inmiddels in actie gekomen. Zie onderstaande e-mail.

-------------------------------------------

Omdat Keita op dit moment via de officiele weg (advocaten, hoger beroep) niets voor elkaar krijgt, hebben we met Therese afgesproken, dat we de publiciteit zoeken. Inmiddels heeft de Gelderlander alweer gepubliceerd. Voetbal International zal ook aandacht aan de situatie van Keita besteden.Het zal zeker helpen als we de landelijke politiek inschakelen. Wij hebben de fractievoorzitters van alle grotere partijen inmiddels benaderd.

Kunnen jullie helpen om het volgende verzoek te verspreiden?

Verzoek:

Schrijf per email een persoonlijk verzoek aan de 2e kamerleden. Vraag om aandacht voor de zaak Keita, een fantastische vrijwilliger / trainer van Voetbalschool Quick.

Toelichting

Helaas is de situatie voor Keita nog niet veranderd en dus onverminderd schrijnend ! Inmiddels zijn er ruim 5 weken voorbijgegaan sinds de advocaat opnieuw in beroep is gegaan tegen zijn in bewaring stelling. Keita zit vast zonder dat hiervoor duidelijke, concrete feiten voor genoemd kunnen worden. Men gooit het op "onvoldoende meewerken", terwijl de advocaat kan aantonen, dat hij hierin altijd aan alle verplichtingen heeft voldaan. Nu zit hij in de gevangenis in Tilburg, in afwachting van zijn nieuwe asielprocedure.

Het is onmenselijk om een ingeburgerd, zachtaardig mens vast te zetten als een crimineel. Ik schaam me voor mijn land! Het enige wat hij doet is aangeven, dat hij graag definitief in Nederland wil blijven. Het land, waar hij al ruim 7 jaar is, op eigen kracht is ingeburgerd, de taal heeft geleerd en een zeer gewaardeerde vrijwiliger van de VBS Quick is geworden.

Wij staan garant voor zijn eerlijkheid en oprechtheid. We kunnen voor hem door de Keita Foundation een opleiding en betaald werk regelen.

De schokkende ontwikkeling hierin is, dat er nu weken voorbij gaan, waarin de IND niet met een reactie op het beroep komt (verzoek om hem weer in vrijheid te stellen) maar hem wel opsluit en 2 x laat bezoeken door een terugkeerfunctionaris. Deze persoon stelt hem voor om te tekenen, daarmee af te zien van zijn asielprocedure en een vliegticket enkele reis Guinee te ontvangen.

Dit zie ik als regelrechte intimidatie. Dit is wettelijk ook niet toegestaan. Veel advocaten kennen deze praktijken helaas en kunnen niets anders doen dan een klacht indienen bij het IND, die daar vervolgens niet op reageert.Het lijkt erop alsof zijn rechten als mens minder belangrijk zijn dan het halen van aantallen uitgezette asielzoekers. Het gaat niet meer over een mens!

Ik hoop dat je je dit aantrekt. Je kent onze club. Je weet dat wij Keita een warm hart toedragen en hem een eerlijke kans gunnen. Op deze manier krijgt hij die niet. Het schokkende asielbeleid krijgt nu een gezicht met onze vrijwilliger Keita. Wij zijn boos en voelen veel onmacht.

Ik wil je hierbij met klem vragen om jouw invloed en contacten in je eigen bedrijf, partij en je omgeving nu te gaan inzetten.

Ik hoop dat Moriba Keita en alle andere eerlijke asielzoekers een humane kans krijgen, mede door jouw hulp!

Het is voldoende om dit verzoek kort en individueel aan de 2e kamerleden te richten. Het is verkiezingstijd en dat betekent dat we eerder gehoor zullen vinden. Op het moment dat meerdere individuen aandacht voor Moriba Keita vragen is de kans aanzienlijk groter, dat hij aandacht krijgt. Kijk voor de emailadressen op de website: .

Verspreid dit verzoek alsjeblieft naar alle mensen die Keita kennen. Elke dag die Keita in de gevangenis verblijft is er 1 teveel!

Help Keita!

Namens Keita en Therese heel erg bedankt voor je inzet!

----------------------------

Daarnaast verwijs ik naar het volgende artikel op mijn weblog: Geschokt Quick wil trainer Keita uit de cel

Graag verneem ik of u iets kunnen doen in deze dieptrieste zaak, door uw contacten in Den Haag aan te wenden.

Met vriendelijke groet,
Toine van Bergen