Gratis Valleilijn biedt kans voor Wageningse stadsbus

3 november 2006

Gratis Valleilijn biedt kans voor Wageningse stadsbus

Bij de behandeling van de provinciale begroting voor 2007 hebben CDA en PvdA in Provinciale Staten een motie ingediend om bepaalde groepen in 2007 gratis gebruik te laten maken van enkele buslijnen. Ook voor de Valleilijn tussen Amersfoort, Ede en Wageningen gaat deze regeling gelden. SP, SGP en GroenLinks waren eveneens voor deze motie, waarmee deze met een ruime meerderheid is aangenomen. De SP is erg verheugd dat er in Gelderland een concrete proef komt, ondanks eerder aandringen van onze kant.
Toch willen we graag een extra slag gaan slaan. Het beperkt gratis maken van de nieuwe Valleilijn zou volgens ons nóg beter kunnen uitpakken met een eigen stadsbuslijn voor Wageningen!

Het is de bedoeling dat enkele buslijnen en een treindienst in Gelderland in 2007 gratis toegankelijk worden voor specifieke doelgroepen. De stadsdiensten in Nijmegen en Zutphen worden gratis toegankelijk voor 65-plussers en gehandicapten, op zaterdag voor iedereen. Voor de Valleilijn geldt de regeling voor MBO-studenten tot 18 jaar - die geen recht hebben op een OV-Studentenkaart -, 65-plussers en gehandicapten. Gedeputeerde Staten van Gelderland moeten een voorstel maken om de vier miljoen Euro kostende proef daadwerkelijk uit te voeren.

Voor de inwoners van Wageningen brengt het voornemen van de Gelderse fracties goed nieuws met zich mee. Na jaren van afbraak en bezuinigingen op het openbaar vervoer gebeurt er nu iets goeds. Het gratis ov-plan kan volgens ons nóg succesvoller worden met een frequent rijdende, goed uitgeruste stadsbus. De Valleilijn - vanaf 10 december a.s. lijn 88 - gaat dezelfde route rijden als nu het geval is. Juist voor ouderen en gehandicapten kan een goed toegankelijke stadsbus een uitkomst zijn: in plaats van ver te lopen stopt de bus in de buurt en kan men zonder veel problemen overstappen op lijn 88 om verder te reizen richting het station, streekziekenhuis en de MBO- en HBO-scholen in Ede. Dat zorgt voor meer reizigers met de Valleilijn en stadsbus vice versa.

Daarnaast hoeft deze groep reizigers minder een beroep te doen op de steeds duurder wordende Regiotaxi. Als meer ouderen gebruik maken van andere vervoersvormen scheelt dat aanzienlijk in wachttijd en kosten voor zowel reizigers én de gemeente. Reden temeer om de stadsbusplannen nieuw leven in te blazen! Binnenkort hoort u meer van ons.

Wageningen Bereikbaar