Provinciebestuur wil illegale situaties bij bedrijven nog vaker gedogen

29 november 2006

Provinciebestuur wil illegale situaties bij bedrijven nog vaker gedogen

Een groot aantal bedrijven heeft de afgelopen jaren (deels) gedraaid zonder milieuvergunning. Het niet voldoen aan allerlei milieuregels werd gedoogd. De SP- fractie heeft zich daar herhaaldelijk aan gestoord. Hetzelfde geldt voor diverse milieu- en bewonersgroepen. Toch kiest het college van Gedeputeerde Staten (GS) ervoor om het gedoogbeleid nog verder te versoepelen. Onaanvaardbaar, vindt de SP.

Tijdelijk gedogen van milieuovertredingen wordt nu bijvoorbeeld toegestaan als een bedrijf bezig is met het opstellen van een nieuwe milieuvergunning. De noodzaak dat er al een zogenaamde "ontwerpbeschikking" in de maak is komt te vervallen, als het aan GS ligt.

Gedogen mag straks ook zonder dat een bedrijf er zelf om gevraagd heeft, dus op eigen initiatief van de provincie zelf. Dit is wel een heel creatieve manier van meedenken met het bedrijfsleven, vindt de SP.

Saillant detail is daarbij dat het college van GS onlangs besloten heeft om de bevoegdheid voor het afgeven van gedoogbeschikkingen te delegeren aan de gedeputeerde Milieu. In de huidige situatie zou dat dus betekenen dat gedeputeerde van Diessen (VVD) in zijn eentje mag beslissen of er een gedoogvergunning komt. Een gedeputeerde die nauwelijks affiniteit heeft met het milieu, en vooral oog heeft voor de belangen van het bedrijfsleven. Op verzoek van de SP zal in de statenvergadering van 6 december hierover een spoeddebat gehouden worden.

Het nieuwe gedoogbeleid wordt in januari 2007 besproken in de statencommissie Economie en Milieu. De SP- fractie zal niet akkoord gaan met een verdere versoepeling van het gedoogbeleid. Integendeel. Wij zijn van mening dat er nu al veel te veel wordt gedoogd.

Gedogen: vrij spel voor gedeputeerde van Diessen