Een middagje met de Twellose stationsbus mee

27 december 2006

Een middagje met de Twellose stationsbus mee

Vorige week donderdag reisden statenkandidaten Alex Mink en Henk Miedema met de stationsbussen rondom Twello. Ondanks het comfort van de stationsbus valt er nog veel op het systeem aan te merken. Een verlaat reisverslag van een tocht op een herfstige donderdagmiddag.

De eerste rit legden wij af met buslijn 171 naar Deventer. Er bestaat nog een buslijntje van Twello naar Deventer in de vorm van een 8-persoonsbus. Vervoerder BBA heeft deze buslijn aan een taxionderneming uitbesteed. De chauffeur van dienst werkte net een weekje op de bus, zijn voorganger had er na enkele dagen al de brui aan gegeven. Gezien de routine en de korte, saaie route is dat te begrijpen: de bus voert door een klein deel van Twello, Steenenkamer en De Worp naar het centrale treinstation in Deventer.

Onderweg hadden we het over de afkalving van het openbaar vervoer. We werden het er al snel over eens dat de overheid voldoende moet inzetten op goed OV voor de dorpen. Met dit plan kun je daar je twijfels over hebben: enkele dorpen hebben nu geen buslijn meer en de oude buslijn van Apeldoorn naar Deventer (lijn 111) liep goed. Dat gold niet voor onze rit: wij waren de enige passagiers. De chauffeur van dienst wist ons te vertellen dat hij af en toe paraat moest staan om de versterkingsbus te rijden: bij een volle taxibus wordt tot januari een versterkingsbus ingezet. Dat lijkt een beetje op de tocht te staan. Nog opvallender was de aankomst op het NS-station in Deventer. Na enkele minuten pauze rijdt de bus richting de halte. Maar het oude haltebord van lijn 111 is verdwenen en lijn 171 is niet aangegeven. Wie goed zoekt, ziet bij de halte nog wel een vertrektijdentabel voor de bus. Theoretisch gezien kun je dus 3x per uur van Deventer naar Twello reizen: 2x per uur met de bus, buiten de spits 1x per uur met de trein. Dat is winst maar het is natuurlijk niet de bedoeling want de trein moet vol.

Terug in Twello konden we nog meereizen naar Epe. Over de verbinding naar Epe kun je het nodige zeggen: Epenaren zullen sneller geneigd zijn om in Nunspeet of 't Harde op de trein te stappen. Voor Epenaren die naar Apeldoorn of Deventer moeten reizen vormt buslijn 170 wel een uitkomst. Misschien ligt doortrekken van de buslijn van Epe naar Nunspeet voor de hand?
Overigens schijn je dus van Deventer naar Epe via Twello met de bus te kunnen reizen. Deze service is mogelijk omdat de bussen in een soort ringlijn doorrijden wat een busje met chauffeur uitspaart.

Het aanbod om mee te rijden naar Epe hebben we afgeslagen. We besloten ons ritje voort te zetten met stationsbus 507 naar Voorst-Empe. Op deze bus troffen wij een zeer uitgelaten chauffeur aan: na overvloedige verwelkoming wist hij ons te melden dat het zijn allereerste rit was. Hij maakte deel uit van een van de 80 vrijwilligers van de verse buurtbusvereniging. De avond tevoren had hij net een feestje met de andere buurtbussers gehad. Na keuvelen over Twellose zaken, zijn verleden en onze beslommeringen kwam er een aap uit de mouw: de stationsbussen zijn aan elkaar gekoppeld. De bussen starten in Teuge, Twello en Klarenbeek en rijden in een ringlijn van Teuge naar Twello, vervolgens door naar station Voorst-Empe om vervolgens in Klarenbeek te eindigen. Daar aangekomen troffen wij een verschrikkelijke halte aan: blubber, verontreinigde grond in de buurt en haltepaal in de drek zonder verlichting. Hoogwaardig OV begint schijnbaar bij Klarenbeek. Hoe het ook zij, de passagier die richting Klarenbeek reisde wist ons te vertellen dat ze de bus een uitkomst vond. Dat is het zeker, maar de kwaliteit van de haltes laat nog te wensen over. Vaak zijn de haltes onbeschut en tref je alleen een paal in de onverharde berm aan. Jammer!

Verder wordt de route slecht aangegeven. BBA heeft geelgekleurde pijltjes neergehangen, die in het donker praktisch onzichtbaar zijn. Onze nieuwbakken chauffeur maakte daardoor bij Klein-Amsterdam een foutje en sloeg op een kruispunt verkeerd af. Uiteindelijk kregen we een toeristische rit langs het Apeldoorns Kanaal in de buurt van Loenen. Met vijf minuten vertraging kwamen we op station Voorst-Empe aan, waar iemand meewilde. Zijn vervangend vervoer kon worden afgebeld. In totaal twee uur later kwamen we weer in Twello.

Conclusies: de verstrekte informatie over de buslijnen en hun opzet is te mager, Twello mist voor een deel de goede ontsluiting per bus, de afwerking van de haltes - met name in Klarenbeek - kan beter en de stationsbus heeft heerlijk zachte stoelen. Binnenkort komen we terug.