NUON-dividend niet alleen investeren maar ook teruggeven

11 december 2006

NUON-dividend niet alleen investeren maar ook teruggeven

De provincie Gelderland heeft als aandeelhouder met een belang van 40% in energiereus NUON dit jaar goed geboerd: de aandelen leverden dit jaar 90 miljoen Euro aan dividend op. Dit geld wordt deels in een spaarpot (het MIG: Meerjarig Investeringsfonds Gelderland) gestopt, maar het grootste deel van het dividend wordt in grote projecten gestopt. Fractievoorzitter Agnes Lewe vindt investeren een goede zaak, maar ziet liever dat een deel van het geld terugvloeit naar de klanten van het energiebedrijf.

Momenteel is het MIG-fonds goed gevuld. Er ligt 100 miljoen Euro klaar voor de doortrekking van de A15 en 100 miljoen Euro is gereserveerd voor diverse projecten, zoals de Nijmeegse stadsbrug. Twee keer per jaar wordt bekeken waar het geld het beste naar toe kan gaan: van theaters tot woningbouw, van wegen tot bodemsanering. Investeren in grote Gelderse projecten is best een goede zaak, maar een groot deel van de opbrengsten komt ook voort uit de winsten van NUON waarvoor de klant opdraait.

Vandaag de dag stijgen de energieprijzen. Mensen met een laag inkomen zien een steeds groter wordend deel van hun inkomsten opgaan aan de energierekening. De beste oplossing hiervoor is een verlaging van de tarieven. Een meerderheid van de overige fracties in Provinciale Staten deelt onze mening maar durft geen harde uitspraken te doen. Er komt alleen een kleine statencommissie die zich gaat bezighouden met het aandeelhouderschap van NUON.

Nu het geld dat al in de kas zit. De SP heeft voorgesteld om een groot bedrag van de MIG-gelden te gebruiken voor ondersteuning van mensen met de laagste inkomens. Wij hebben een motie ingediend waarin gevraagd werd om 10 miljoen Euro vrij te maken voor armoedebestrijding. Dat geld zou breed ingezet kunnen worden: ondersteuning van voedselbanken, verbetering van de schuldhulpverlening, budgetbeheersing en het isoleren van woningen. De PvdA stond sympathiek tegenover dit voorstel en ook andere fracties waren geinteresseerd. Toch werd de motie niet aangenomen: behalve de SP steunde niemand het voorstel.

Men wilde liever de eigen stokpaardjes op het droge krijgen, want de Provinciale Statenverkiezingen van 7 maart komen er aan. Toch hebben we nu al een toezegging te pakken: de PvdA kondigde aan dat zij in de nieuwe statenperiode werk wil maken van armoedebestrijding. Wij zullen ze aan deze belofte houden!