SP houdt actie bij opening Regiorail Stedendriehoek
SP houdt actie bij opening Regiorail Stedendriehoek
Zondag 10 december wordt het station in Twello feestelijk geopend. Het station wordt in combinatie met het feederplan (achtpersoons busjes) gepresenteerd als een verrijking van het openbaar vervoer in de gemeente Voorst. Is dit vervoersplan de verrijking die het beloofd te zijn, of zal het in de praktijk ontvouwen als een rampenplan, vraagt de SP zich af. Daarom zijn we op 10 december vanaf 10:30 uur in Twello aanwezig om het nieuwe vervoerssysteem zélf uit te proberen en de meningen te peilen.
Betrouwbaarheid is het sleutelwoord binnen het openbaar vervoer. Hoe betrouwbaar is het dat ik binnen een bepaalde tijd kan reizen van A naar B, is daarbij de centrale vraag. Is het nieuwe vervoersplan van de gemeente Voorst en de provincie Gelderland betrouwbaar? Voor Oene, Klarenbeek, Welsum en Wilp (Achterhoek) in ieder geval niet. Óf er is geen “thuiskomgarantie” 's avonds en in het weekend, óf er rijdt helemaal geen bus.
Ook de vervoerscapaciteit is een groot vraagteken. Uit de eigen stukken van de gemeente Voorst blijkt dat er dagelijks ruim 2000 mensen gebruik maken van de huidige busverbindingen. Wanneer vanaf 10 december de vervoersvraag van de inwoners ideaal over het aanbod van busjes verdeeld wordt, kunnen er 1080 mensen vervoerd worden. Wij willen niet graag ruilen met de vrijwillige chauffeur die in de spits de 9de reiziger duidelijk moet maken dat hij of zij de wet overtreedt, wanneer er 9 reizigers in de bus zitten en deze persoon dus niet mee kan.
Openbaar vervoer kost naast het bedrag dat de reiziger voor zijn of haar kaartje betaalt ook belastinggeld. De Provincie Gelderland betaalt mee aan het realiseren van het openbaar vervoer omdat het een vervoersplicht heeft. De financiële garantie voor het huidige vervoersexperiment heeft slechts een geldigheidsduur van 3 jaar. Men gaat er van uit dat het experiment zal slagen, maar niemand heeft nog gekeken naar de gevolgen wanneer het experiment mislukt. Ook hier staat de betrouwbaarheid van het plan ter discussie, want wat gebeurt er als het benodigde aantal reizigers niet wordt gehaald? En dan hebben we het nog niet eens over de vraag of de NS in staat is al deze reizigers te vervoeren.
Bij succes staat vast dat het een besparing oplevert voor de provincie, het blijkt uiteindelijk een een bezuinigingsmaatregel. De NS zal zeker voordeel hebben aan dit plan. Bij succes zorgen de reizigers voor extra inkomsten, tot die tijd betaalt de provincie de extra kosten van het verlengen van de stoptrein Almelo - Deventer tot Apeldoorn. De uiteindelijke grote verliezer van dit plan is de reiziger. De reiskosten zullen met minimaal 100% stijgen. Reizen per trein is bijna 2 maal zo duur als reizen per bus. En voordat iemand op het station aankomt, zal hij of zij er in veel gevallen al een busreis naar het station op hebben zitten, een busreis die ook weer voor de nodige extra kosten en reistijd zorgt.
In een tijd van files en milieuproblemen verwacht je dat de overheid groot inzet op uitbreiding van het openbaar vervoer. Hier lijkt het alsof een openbaar vervoersontmoedigingsbeleid gevoerd gaat worden.
De SP is erg benieuwd naar de situatie in de praktijk en zal deze inventariseren. U kunt uw reacties kwijt op deventer@sp.nl of een vragenlijst aanvragen op hetzelfde adres. De SP is a.s. zondag met een informatiestand aanwezig bij de opening.
Noot voor de redactie:
Reis zondag mee met een SP-er naar het station in Twello
Meer informatie bij:
Harry Broekhuijs 0570 530411 of 06 432 26 239
- Zie ook:
- Wegen, verkeer en openbaar vervoer