SP kiest Gelderse lijsttrekker

23 december 2006

SP kiest Gelderse lijsttrekker

Tijdens de regioconferentie op 20 december heeft de Gelderse SP de huidige fractievoorzitter, Agnes Lewe tot lijsttrekker voor de komende verkiezingen van provinciale staten gekozen. De leden stelden verder het verkiezingsprogramma vast en spraken zich uit voor een lijstverbinding met GroenLinks.

De regioconferentie van de SP in Gelderland heeft op 20 december 2006 in Arnhem het verkiezingsprogramma 2007-2011 vastgesteld. Op de goed bezochte vergadering spraken de vertegenwoordigers van alle Gelderse afdelingen zich uit voor een sociaal stedenbeleid, betere voorzieningen op het platteland, meer aandacht voor het milieu, meer zorg in de jeugdzorg en beter openbaar vervoer.

Statenlid en fractievoorzitter Agnes Lewe werd tot lijsttrekker gekozen van een jonge en diverse kandidatenlijst. Lewe is in het dagelijks leven archivaris, was van 2003 tot 2006 al gemeenteraadslid in Nijmegen en is sinds 2005 fractievoorzitter van de SP in Provinciale Staten van Gelderland.

Nummer twee op de lijst is Eric van Kaathoven. Hij werkt al tien jaar in de milieubeweging, eerst als milieukundige en tegenwoordig als communicatieadviseur. Van Kaathoven is lid van het dagelijks bestuur van de SP Nijmegen en tevens fractievolger in de gemeenteraad.
Nummer drie is Alex Mink uit Ede, rechtenstudent en al een aantal jaren actief voor de Gelderse SP-fractie op het gebied van verkeer en openbaar vervoer.
Landbouwexpert Marieke Veltman uit Wageningen staat vierde. Op plaats vijf is Willeke Tydings uit Malden te vinden. Zij was eerder werkzaam bij de Provincie en werkt nu voor een uitgeverij. Statenlid Toine van Bergen die eerder had besloten zich niet herkiesbaar te stellen, is hier na een oproep van een aantal SP-leden op terug gekomen. Het statenlid ondernam een succesvolle poging om alsnog op de lijst te komen. De aanwezige leden op het regiocongres honoreerden zijn kandidatuur met een zesde plek op de lijst. Hieronder vindt u de volledige kandidatenlijst.

De ledenvergadering spraak zich bovendien uit voor een lijstverbinding met GroenLinks. Mocht deze lijstverbinding tot stand komen dan zal dat de SP er niet van weerhouden om in de campagne kritisch te blijven staan tegenover deze partij. Wat de SP betreft werken we de komende jaren keihard aan een socialer, groener en menselijker Gelderland.

Kandidatenlijst SP Statenverkiezingen 2007

-1- Agnes Lewe (Nijmegen)
-2- Eric van Kaathoven (Nijmegen)
-3- Alex Mink (Ede)