Actie voor behoud recreatiegebied De Berendonck

7 januari 2007

Actie voor behoud recreatiegebied De Berendonck

Het 160 hectare grote recreatiegebied De Berendonck tussen Nijmegen en Wijchen wordt bedreigd door de commercie. Het beheer is geprivatiseerd en dat is te merken. Voorop staan niet langer de belangen van de wandelaars en fietsers, die rust zoeken. Met instemming van het gemeentebestuur van Wijchen dreigt er veel groen gekapt te worden. Onder andere voor de uitbreiding van een al aanwezige golfbaan. SP- Statenlid Toine van Bergen steunt dan ook het verzet, en zal zondag meelopen. Van Bergen: "dit is een goed voorbeeld van de funeste gevolgen van de privatisering van het recreatiebeleid".

Als het aan de beheerder Recreatiegemeenschap Veluwe (RGV) ligt wordt er veel groen gekapt bij de snelweg A73, die langs de Beerendonck loopt. Dit om van het recreatiegebied " een zichtlocatie" voor automobilisten te maken.

Het gevolg is dat de wandelaars en fietsers voortaan moeten uitkijken op de snelweg. En dat is voor hen beslist géén verbetering. Bovendien zal voor hen de geluidsoverlast aanzienlijk toenemen. Ten slotte zullen de recreanten voortaan gemakkelijker in contact komen met de uitlaatgassen en het fijne stof, die nu nog afgevangen worden door de bomen.

Uitbreiding van de al aanwezige golfbaan van 18 naar 27 holes zal betekenen dat een nog groter gebied onttrokken wordt aan de openbare ruimte. Van Bergen: "de plannenmakers beweren dat er door het nieuwe golfterrein ook wandel- en fietspaden komen. Maar het betekent, hoe je het ook wendt of keert, toch minder ruimte voor de recreant. Bovendien lopen ze het risico om een golfbal tegen hun hoofd te krijgen".

De plannen zijn reden voor een groep van maar liefst 25 natuur-, bewoners- en milieuorganisaties uit Wijchen en Nijmegen om de krachten te bundelen. Op zondag 14 januari wordt een excursie georganiseerd. De Vereniging Milieudefensie, de Vereniging Natuur & Milieu Wijchen en het Instituut voor Natuur- en Milieuindicatie (IVN) zullen meelopende wandelaars bijpraten over de bijzondere waarde die het gebied nu heeft.

Zo liggen er twee dassenburchten. De functie van de Beerendonck is ook belangrijk omdat veel mensen uit het Nijmeegse stadsdeel Dukenburg en Wijchen hier gaan fietsen en wandelen, in plaats van in de aangrenzende Hatertse Vennen. De Vennen is een gebied met een hoge natuurwaarde.

De wandeling op zondag 14 januari begint om 13.00 uur bij de parkeerplaats aan de Staddijk in Nijmegen, tegenover de velden van tennisvereniging Smash. De SP ontwikkelt op dit moment bovendien een plan voor verdere acties, ter versterking van het verzet van de bewoners- en natuur-en milieuorganisaties.

Overigens spelen in Heerde dezelfde problemen met het RGV. Het Heerderstrand moet ook deels wijken voor een golfbaan. Actievoerders uit Heerde en de regio Nijmegen hebben inmiddels al de koppen bij elkaar gestoken.

Publiekswandeling in bedreigde Berendonck
Wandelen voor behoud van de Berendonck
' Natuur Berendonck klem'
de website van Heerderstrand Vrij