Provincie Gelderland brengt eenvoudige stemhulp uit

8 februari 2007

Provincie Gelderland brengt eenvoudige stemhulp uit

De provincie Gelderland heeft speciaal voor de Provinciale Statenverkiezingen van 7 maart een eenvoudige stemhulp uitgebracht voor mensen die moeite hebben met lezen. Omdat de provincie het belangrijk vindt dat iedereen komt stemmen, is speciaal voor deze doelgroep een aparte stemhulp gemaakt. Op vrijdag 9 februari wordt het eerste exemplaar uitgereikt door de Commissaris van de Koningin van Gelderland, Clemens Cornielje.

De stellingen van politieke partijen over de thema's die spelen, worden weergegeven met behulp van symbolen en tekeningen en zeer eenvoudig taalgebruik. Het hulpmiddel is bedoeld voor mensen voor wie taal een belemmering vormt bij het verwerven van informatie en het maken van een keuze.

De Commissaris van de Koningin reikt het eerste exemplaar van de stemhulp uit aan Guus van den Dungen en Raymond Goris. Beiden zijn belangenbehartiger bij Onderling Sterk en betrokken bij de voorbereiding van de stemhulp. De uitreiking vindt plaats in het kantoor van MEE Gelderse Poort in Arnhem. Na de uitreiking wordt de stemhulp door een aantal mensen met een verstandelijke beperking ter hand genomen om tot een stemadvies te komen.

Iedereen die moeite heeft met lezen, kan baat hebben bij de stemhulp. Deze is aan te vragen bij de provincie Gelderland via telefoonnummer (026) 359 90 04. Vanaf maandag 12 februari is er ook een digitale versie beschikbaar. Ga daarvoor naar www.gelderland.nl/stemhulp.

www.gelderland.nl/stemhulp