Wie het verschil wil maken moet durven kiezen

11 april 2007

Wie het verschil wil maken moet durven kiezen

De SP staat kritisch tegenover het akkoord dat de nieuwe Gelderse coalitie van CDA, PvdA en CU hebben gesloten en dat ze de titel 'Gelderland maakt het verschil' hebben meegegeven.
De intenties zijn goed, de woorden zijn mooi. Maar wat maakt dan het verschil in Gelderland, vraagt de SP zich af. CDA en PvdA wilden alleen 'accentverschillen' ten opzichte van het oude beleid en hielden de SP buiten de deur. In het coalitieakkoord zien we daarvan het resultaat. Fractievoorzitter Agnes Lewe: 'Dit is het akkoord van de goede bedoelingen, maar wie echt verschil wil maken moet keuzes durven maken en dat doet deze coalitie niet.'

Alle mooie woorden en goede bedoelingen staan erin voor een duurzamer en socialer Gelderland. Maar er worden geen keuzes gemaakt. Zo wordt de investering van 100 miljoen euro in het asfalt van de A15 niet teruggedraaid, waardoor de echte sprong vooruit in OV en fiets achterblijft. En ook de leefbaarheid in steden zal minder profiteren van een provincie die tegelijk flink investeert in acht prestigeprojecten (zoals de Rijnboog in Arnhem) en zich bovendien als derde bestuurslaag met de wijken gaat bemoeien na de gemeenten en het rijk. Het zou beter zijn om steden geld te geven voor eigen prioriteiten in de verbetering van wijken. Straks hebben we ‘rijkswijken’, ‘provinciewijken’ en ‘gemeentewijken’.
Ook het tegengaan van de verrommeling van de open ruimte en het verbeteren van de Gelderse natuur wordt vooral lippendienst bewezen. Zo komt er geen einde aan de verspilling van kapitaal en ruimte door alsmaar uitbreidende maar leegstaande bedrijventerreinen. En de natuur wordt alleen opgeknapt als er op tijd voldoende geld van anderen komt, anders kunnen EHS en Natura 2000 alsnog op de schop. In plaats van alle aandacht en middelen te richten op de verbetering van de jeugdzorg - een taak van de provincie zelf - verlegt de coalitie de aandacht naar het terrein waar anderen verantwoordelijk voor zijn: de preventie. Door niet vol te kiezen gaat Gelderland ook hier niet het gewenste verschil maken.
De SP betreurt dit en zal zich de komende Statenperiode hard maken voor een echt socialer, groener en menselijker Gelderland.