Toestaan bewoning recreatiewoningen: gedeputeerde Verdaas ging buiten zijn boekje

24 juni 2007

Gedeputeerde Co Verdaas gaf tijdens een vergadering van de commissie Ruimte, Wonen en Milieu toe dat hij zijn boekje te buiten is gegaan met uitlatingen in De Volkskrant van 9 juni over het toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen. De statenfractie van de SP had hem in verband hiermee op het matje geroepen. De SP kreeg volop steun van de andere partijen.

Het College van Gedeputeerde Staten, en niet in de laatste plaats de voormalige gedeputeerde van Ruimtelijke Ordening Theo Peters, was altijd een fel tegenstander van het toestaan van perrmanente bewoning. De SP heeft hem op dit punt altijd volop gesteund. Door legalisatie van permanente bewoning kan de meerderheid van de mensen die zo’n woning gekocht hebben zichzelf op een forse manier verrijken. De woning wordt immers ineens veel meer waard. Bovendien ontstaat er een behoefte aan nieuwe recreatiewoningen, wat ten koste gaat van het groen en de verrommeling van het landschap vergroot.

Verdaas stelt dat handhaving niet meer zou werken. Voor de SP is dat geen reden om de “handdoek in de ring te gooien”, maar om de handhaving juist verder op te voeren.

In tegenstelling tot wat eerst gesuggereerd werd sprak Verdaas in De Volkskrant zijn persoonlijke mening uit, en heeft het College van GS zijn standpunt (nog) niet overgenomen. Verdaas wil nu in het najaar met een notitie komen, waarin hij aangeeft waarop hij zijn mening baseert dat er niet meer gehandhaafd hoeft te worden. SP- statenlid Toine van Bergen is op zich wel blij met de discussie: “In individuele gevallen zou er best wel eens ruimte kunnen zijn om permanente bewoning te gedogen. Bijvoorbeeld als mensen op korte termijn geen woonruimte hebben, en terwijl ze er zelfs niets aan kunnen doen geen dak boven hun hoofd hebben. Maar in het algemeen zien we voorlopig geen enkele noodzaak om het beleid te veranderen”.