Minister steunt Busje Plus Culemborg

23 november 2007

Minister steunt Busje Plus Culemborg

Minister Eurlings is positief over het Busje Plus-concept en wil met de gemeente Culemborg aan de slag om de combinatie van busje met passagiersaanhanger toe te staan. Deze toezegging deed de minister op verzoek van de SP Tweede Kamerfractie. Met de toezegging komt de terugkeer van de stadsbus in Culemborg snel dichterbij. De Gelderse SP-fractie is verheugd over de mening van de minister.

Onlangs was Emile Roemer op uitnodiging van de Culemborgse SP te gast om Busje Plus te zien. Roemer is enthousiast over deze vorm van openbaar vervoer: “Met deze bus met aanhanger is op een creatieve en goedkope manier veel extra openbaar vervoer aan te bieden in de spits. Dergelijke initiatieven moeten we dan ook toejuichen. Ik ben blij dat de minister dit met me eens is”.

Busje Plus is momenteel nog niet toegestaan. De gemeente moet een ontheffing verlenen waardoor Busje Plus wel de weg op mag. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat de gemeente helpen om de ontheffing te maken. Uiteraard zal een proef met Busje Plus alleen mogelijk zijn wanneer de passagiers in de aanhanger net zo veilig zijn als passagiers in een gewone bus.

De Gelderse SP-fractie is verheugd over dit standpunt van de minister. SP-statenlid en woordvoerder OV Alex Mink: “Met de toestemming van de minister komt Busje Plus steeds dichterbij. Over enkele maanden begint de proef met dit revolutionaire concept. De Gelderse SP heeft dit punt prominent in het verkiezingsprogramma staan. Wat ons betreft beginnen we met Culemborg en breiden wij de proef uit naar andere kleinere steden zoals Wageningen”.

SP krijgt bijval voor innovatief busvervoer