SP: Veolia breekt Veluws busvervoer af

13 november 2007

SP: Veolia breekt Veluws busvervoer af

De Gelderse SP vindt de voorgenomen opheffing van enkele buslijnen rond Harderwijk onacceptabel. Busvervoerder Veolia wil buslijnen 100 (Harderwijk-Zwolle), 101 (Amersfoort-Harderwijk) en 104 (Apeldoorn-Harderwijk) opheffen en vervangen door andere routes en een buurtbus. Reizigers uit Harderwijk, Putten en Nijkerk richting Amersfoort moeten met de drukke stoptrein reizen en worden daardoor op kosten gejaagd. Scholieren en forenzen uit Ermelo, Elspeet en Uddel raken hun bus naar Apeldoorn kwijt en kunnen alleen nog gebruikmaken van een aparte spitslijn die alleen tijdens schooldagen rijdt.

SP-statenlid en woordvoerder OV Alex Mink is boos over de aangekondigde plannen: “de provincie moet deze afbraakplannen stoppen! Met het schrappen van buslijnen wordt de noordelijke Veluwe slechter bereikbaar en ontvluchten mensen het OV”. Daarnaast zegt Veolia dat de opheffingen nodig zijn omdat de files toenemen maar dat vindt de SP onzin. Met een dergelijke reden kunnen we heel wat buslijnen opheffen. Nota bene: buslijn 101 is 10 jaar geleden juist vanwege de files geïntroduceerd!

De SP is wel tevreden met een tweetal andere wijzigingen. Buslijn 105 tussen Arnhem en Barneveld gaat ieder kwartier rijden en er komt een spitsbus (buslijn 112) tussen Harderwijk, de dorpen rond Nunspeet en busstation Wittenberg. Deze buslijn zou een ideale aanvulling op het huidige lijnennet kunnen vormen, maar dan moeten de huidige plannen wel van tafel.