SP: 'Commissaris vergeet OV op de Veluwe in nieuwjaarstoespraak'

3 januari 2008

SP: 'Commissaris vergeet OV op de Veluwe in nieuwjaarstoespraak'

De Gelderse SP vindt het jammer dat de Commissaris van de Koningin in zijn gisteren gehouden nieuwjaarstoespraak wel pleit voor beter OV in Betuwe en Achterhoek maar de Veluwe vergeten lijkt te zijn. Wat de SP betreft worden de verslechteringen in het Veluwse OV teruggedraaid. Zo moet lijn 101 hersteld worden.

Tijdens de nieuwjaarsreceptie brak de Commissaris van de Koningin, Clemens Cornielje, een lans voor het openbaar vervoer. Hij vertelde over de ambities van het Gelders provinciebestuur om het openbaar vervoer in de Betuwe en de Achterhoek fors te verbeteren. Volgens hem moet er meer aandacht gaan naar de forenzen die elke dag naar Arnhem of verder moeten reizen. Voor hen is reizen met het openbaar vervoer niet altijd even prettig. Helaas is de Commissaris wel de busreizigers op de Veluwe vergeten. De SP pakt daarom de handschoen op en zal zich tijdens de statenvergadering van 9 januari inzetten voor herstel van buslijn 101 (momenteel Harderwijk-Nijkerk, in de spitsuren naar Amersfoort).

SP-statenlid en woordvoerder openbaar vervoer Alex Mink is verheugd over de aandacht van de commissaris: "De speech van Cornielje ging ook over het feit dat het economische hart van Gelderland vanuit de Betuwe en de Achterhoek onvoldoende per openbaar vervoer bereikbaar is. Dat geldt ook voor de groene long van Gelderland: de Veluwe. De Veluwse busreizigers zijn op korte afstanden ook teveel tijd kwijt. Daarom moet buslijn 101 terugkomen."