Gelderse SP blij met versobering wachtgelden

17 maart 2008

Gelderse SP blij met versobering wachtgelden

De SP in Gelderland is blij met de geplande versobering van de wachtgelden voor oud-statenleden. In het verleden heeft de SP hierop meermaals aangedrongen omdat Gelderland een erg ruime regeling heeft waardoor ook oud-statenleden die een goed betaalde baan als wethouder of burgemeester betrokken, toch aanspraak op wachtgeld konden maken. Een vrijwel statenbrede commissie onder leiding van VVD-fractievoorzitter Jan Markink komt nu met een voorstel om deze voorziening te wijzigen.

SP woordvoerder Willeke Tydings nam zelf deel aan de commissie en is blij met de plannen: ‘Dit is een flinke stap in de goede richting. Als de SP het alleen voor het zeggen had gehad, had het nog wel wat scherper kunnen zijn, met een stevigere sollicitatieplicht en een maximum inkomen waarboven het recht op wachtgeld vervalt. Maar dit is een heel mooi compromis en alle partijen hebben water bij de wijn gedaan.’

Oud-statenleden kunnen in de toekomst alleen gebruik maken van de wachtgelden voor zover ze er door hun statenwerk in inkomen op achteruit gegaan zijn, bijvoorbeeld door een dag minder in de week te gaan werken. En dan is het wachtgeld hooguit voor een periode van maximaal twee jaar. Een periode waarin oud-statenleden bovendien geacht worden op zoek te gaan naar aanvullend inkomen dat dan weer van het wachtgeld afgetrokken kan worden.

Tydings: ‘Hiermee worden eventuele excessen voorkomen. De regeling is er voortaan puur voor mensen die er door het aanvaarden van het statenlidmaatschap op achteruit zijn gegaan. Zij krijgen de kans om gedurende beperkte tijd weer op hun oude inkomstenniveau te komen. Dat is niet meer dan redelijk.’

Tijdens de vergadering van provinciale staten van 19 maart komt het voorstel van de commissie aan de orde.

Update 19 maart 2008: Het voorstel van de commissie is unaniem door Provinciale Staten aangenomen.

Voor meer achtergrond over de eerdere inspanningen van de SP op dit gebied: zie dit bericht op het weblog van de Gelderse SP.
(met onderaan een reeks links naar eerdere berichten).