Antwoorden op vragen SP over bedreigde stacaravans Nijkerk

16 april 2008

Antwoorden op vragen SP over bedreigde stacaravans Nijkerk

De provincie Gelderland heeft antwoord gegeven op de schriftelijke vragen van SP statenlid Eric van Kaathoven over de bedreigde stacaravans op camping Nieuw Hulckesteijn te Nijkerk. Hieronder vind u de vragen en de antwoorden. De SP Gelderland blijft de bewoners en hun acties ondersteunen.

Schriftelijke vragen van SP over camping Nieuw Hulckesteijn, te Nijkerk (art 42 RvO)

Ingevolge het bepaalde in artikel 42 van het Reglement van Orde van Provinciale Staten doen wij u hieronder het antwoord van ons college op de vragen van het statenlid E.H. van Kaathoven (SP) toekomen.

Het betreft de plannen van het RGV om op Camping Nieuw Hulckesteijn te Nijkerk de bestaande stacaravans te vervangen door recreatiewoningen. De `bewoners' van deze familiecamping vormen een hecht sociaal verband en hebben niet een twee drie een betaalbaar alternatief voor hun huidige manier van recreƫren. Bovendien zijn er aanwijzingen dat er helemaal geen markt is voor nog meer recreatiebungalows- en appartementen. Daarom de volgende vragen:

1. Bent u op de hoogte van de plannen van het RGV met betrekking tot Camping Nieuw Hulckesteijn te Nijkerk?

Wij zijn op de hoogte van de plannen met het recreatiegebied Nieuw Hulckesteijn.

Momenteel zijn in het gebied o.a. een dagrecreatie-voorziening, een jachthaven en een camping met (overwegend vaste) standplaatsen aanwezig.

Aanleiding voor een herstructurering van het gebied zijn o.a. teruglopende bezoekersaantallen, technisch veroudere recreatievoorzieningen, en een ontoereikende capaciteit voor de jachthaven.

Er is voor gekozen om het project als geheel een kwaliteitsverbetering te geven. Daarbij wordt de dagrecreatie-voorziening verbeterd, de bestaande jachthaven verplaatst en uitgebreid en de bestaande camping omgevormd tot een jaarrondexploitatie in de vorm van een complex met centrale voorzieningen, recreatiewoningen/appartementen en toeristische kampeerplaatsen.

2. Welke procedures lopen er of staan op de rol?

Er is door de gemeente voor een in dit kader in procedure te brengen bestemmingsplan een MER-startnotitie opgesteld. Over de op te stellen richtlijnen voor de MER hebben de provinciale diensten op 27 maart j.l. geadviseerd (advies is als bijlage bijgevoegd) dat een nader onderzoek nodig is naar de haalbaarheid van (het aantal) recreatiewoningen op deze locatie en de mogelijke effecten op Natura 2000 en EHS.

3. Heeft de provincie Gelderland hier enige betrokkenheid? Zo ja, welke?

De ontwikkeling van nieuw Hulckesteijn staat al sinds midden jaren 90 van de vorige eeuw op de agenda en is ambtelijk vele malen besproken met gemeente, initiatiefnemer(s) en provincie.

In een advies van de provinciale diensten in maart 2000 t.a.v. het voorontwerpbestemmingsplan Nieuw Hulckesteijn Oost (destijds was de planvorming nog opgeknipt in Oost en West) hebben wij met de revitalisering dmv het toevoegen van recreatiewoningen en uitbreiden van de bestaande jachthaven ingestemd mits een nader onderzoek uitwijst dat er behoefte is aan deze recreatiewoningen in de verhuurmarkt en dat uitsluitsel gegeven wordt dat de verhuur en het beheer van de recreatiewoningen geregeld is.

4. Wat is uw oordeel over deze plannen gezien het heersende beleid in Gelderland op het gebied van recreatie en natuur?

Wij erkennen de kwetsbaarheid van het gebied waarin het recreatiegebied ligt, cq waaraan het grenst. In het advies van de provinciale diensten inzake de startnotitie-MER geven wij daarom aan dat nog onvoldoende is onderzocht of deze ontwikkeling geen mogelijk significant effect zal hebben op Natura 2000 gebied en/of EHS.

5. Zijn er mogelijkheden voor de provincie Gelderland om de plannen tegen te houden of terug te draaien?

Het is niet onze intentie om de plannen tegen te houden of terug te draaien. Wij zijn voorstander van een kwaliteitsverbetering van het gebied. Een omvorming van een intern gerichte camping met vaste staanplaatsen naar een voor de toeristische markt beschikbare verblijfsaccommodatie zien wij als een grote bijdrage aan verbetering van het regionale toeristische product.

6. Bent u bereid om een actieve rol te spelen in deze kwestie en daarbij de belangen van de bestaande recreanten (de huidige camping `bewoners') een belangrijke rol te laten spelen?

Wij zijn zeker bereid om inspanning te leveren dat goede afspraken gemaakt worden tussen initiatiefnemer en campinggasten. Dit hebben wij tot dusverre ook al reeds gedaan. De initiatiefnemer heeft gesteld dat de huidige campinggasten een redelijke overgangstermijn krijgen. Bovendien is het de bedoeling het project gefaseerd te ontwikkelen.

7. Bent u bekend met vergelijkbare gevallen elders op de Veluwe of elders in Gelderland waar campings geheel of gedeeltelijk dreigen te verdwijnen voor recreatiewoningen? Zo ja, welke?

Er zijn zeker voorbeelden van campings waar campingplaatsen zijn ingeruild voor recreatiewoningen. Veel meer, en deze zijn vaak ook (negatief) in de publiciteit gekomen, is er sprake geweest van het inruilen van campingplaatsen voor het bouwen/plaatsen van chalets, veelal op verkavelde stukjes grond. De campinggasten werden daarbij `verjaagd'.

In bovenstaande situaties was meestal sprake van vigerende planologische mogelijkheden, waarbij provinciale bemoeienis niet aan de orde was.

Daar waar wij echter bij procedures betrokken zijn, vragen wij aandacht voor een redelijke overgangstermijn voor (lang)kampeerders. Als voorbeeld hiervoor noemen wij de aankoop en ontmanteling van camping Groot Panorama in het kader van het project Groei en Krimp.

8. Bent u het met de SP eens dat het onwenselijk is als de mogelijkheden voor recreatie voor mensen met een gering inkomen op de Veluwe en in Gelderland verminderen door dit soort ontwikkelingen?

Voor een goed toeristisch product is het van belang om alle geledingen van de toeristische markt te kunnen bedienen. Daarom zien wij kwaliteitsverbetering niet alleen in de bouw van luxe recreatiewoningen. Ook het behoud van standplaatsen voor alleen mobiele kampeermiddelen, het vergroten van standplaatsen voor vaste stacaravans, en het vervangen van verouderde kampeermiddelen en centrale voorzieningen behoren tot de instrumenten om kwaliteitsverbetering te bewerkstelligen. Daarnaast spelen wij ook in op kleinschalige verblijfsaccommodaties zoals groepsaccommodaties, kleinschalig kamperen, verblijven bij de boer, etc.

9. Hoe verhoudt zich het bouwen van nieuwe recreatiewoningen met uw beleid ten aanzien van permanente bewoning van recreatiewoningen?

Voor nieuwe recreatiewoningen geldt dat deze alleen toegestaan worden indien de bedrijfsmatige exploitatie van deze woningen gewaarborgd is. Naast het opnemen van deze eis in de bestemmingsplanvoorschriften, zien wij erop toe dat in koop-, huur-, en verhuurovereenkomsten bepalingen aangaande een verhuurverplichting opgenomen worden.

Daarnaast streven wij ernaar dat de toekomstige exploitant van het complex al vroeg bij de planvorming betrokken is.

Indien de bedrijfsmatige exploitatie afdoende gewaarborgd is en de gemeente de betreffende bestemmingsplanvoorschriften ook voldoende handhaaft, zal permanente bewoning van deze recreatiewoningen niet aan de orde zijn. Is dit toch wel het geval, dan heeft de gemeente met het verbod op permanente bewoning in de bestemmingsplanvoorschriften voldoende in handen om tegen dit onrechtmatig gebruik handhavend op te treden.

Vragen SP over verdwijnen stacaravans camping Nieuw Hulckesteijn te Nijkerk
Bewoners op Nieuw Hulckestein verbijsterd