Gelderse SP vierkant achter actievoerende buschauffeurs (VIDEO)

28 mei 2008

Gelderse SP vierkant achter actievoerende buschauffeurs (VIDEO)

De SP fractie in Gelderland heeft vanmiddag in Provinciale Staten steun uitgesproken voor de buschauffeurs die moment in actie zijn. De SP staat vierkant achter de actievoerende buschauffeurs. Zij strijden voor een goede zaak, waarmee iedereen gediend is.

Statenlid Alex Mink: “De chauffeurs houden de streekbussen op de weg en zijn dagelijks in touw. De afgelopen jaren zijn zij geconfronteerd met verslechtering van hun werk en beloning. “Gebroken diensten” van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat zijn heel normaal. Daarnaast bestaat er voortdurende druk om zo efficiënt, en dus zo snel mogelijk te rijden.”
Een gemiddelde buschauffeur verdient op het eind van zijn carrière ongeveer € 1600 netto per maand, gebaseerd op een werkweek van 38 uur. En dat terwijl de topmanagers flinke salarisstijgingen krijgen en Connexxion acht ton overheeft voor een vertrekbonus.
Mink: “Het arbeidsconflict is een gevolg van de privatisering van het openbaar vervoer. Doordat busbedrijven moeten concurreren wordt er bezuinigd op de werknemers. Het negeren van de buschauffeurs gaat ten koste van het streekvervoer. Goede beloning van de buschauffeurs is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de streekbus blijft rijden en het OV op peil blijft.”

Wat de SP betreft verdienen de chauffeurs steun. Ook al is het even lastig voor de reizigers, uiteindelijk is niemand gebaat bij een uitgekleed OV. Zij snapt dan ook niet de fracties van VVD CDA en CU die voor kortingen aan de vervoerders zijn en daarmee de stakingen lijken te willen breken.
De SP heeft tijdens de vergadering van Provinciale Staten een motie ingediend waarin steun wordt uitgesproken voor de buschauffeurs. Helaas kreeg dit voorstel nauwelijks steun bij andere partijen.
De SP zal desondanks ook buiten de statenzaal de buschauffeurs blijven steunen in hun strijd voor betere arbeidsvoorwaarden.