SP steunt de mensen van camping Nieuw Hulckesteijn te Nijkerk

5 mei 2008

SP steunt de mensen van camping Nieuw Hulckesteijn te Nijkerk

Op 4 mei was de SP te gast bij de campingbewoners van de met opheffing bedreigde camping Nieuw Hulckesteijn te Nijkerk. In een overvolle kantine zegde fractievoorzitter van de Gelderse SP, Eric van Kaathoven, de aanwezigen de steun van de SP toe.

De mensen van de met opheffing bedreigde camping Nieuw Hulckesteijn geven het nog lang niet op.
Samen met onder andere de SP trekken zij ten strijde tegen de plannen van het RGV om alle 370 stacaravans te verwijderen voor recreatiebungalows. We vroegen fractievoorzitter Eric van Kaathoven die samen met collega statenlid Alex Mink en een aantal lokale SP-ers aanwezig was, om een toelichting.

Waarom zet de SP zich in voor deze mensen?

'Een aantal mensen die op de camping een stacaravan hebben, hebben ons een tijd geleden benaderd. Zij maakten zich zorgen over de plannen om de camping te sluiten en de caravans en hun mensen in te ruilen voor recreatiebungalows. Ik ben toen samen met Jaap Zwaal, de voorzitter van SP afdeling Noord West Veluwe, op bezoek gegaan. Daar werd snel duidelijk dat dit eigenlijk een bloeiende camping is en dat voor zover er wat aan moet verbeteren de campingbewoners bereid zijn zelf hun steentje bij te dragen.'

Wie zit er achter de plannen?

'Dat is het RGV, het recreatieschap Veluwe, dat nog geen tien jaar geleden nog een overheidsbedrijf was. Weer zo'n mooi voorbeeld dat privatisering meer kapot maakt dan je lief is. Maar dat er achter de plannen geen harde commerciële jongens zitten maar het RGV waarvan het bestuur bestaat uit wethouders van heel wat gemeenten biedt ook een mogelijkheid om hen tot de orde te roepen. Want wethouders zitten er slechts zolang als ze steun hebben van de gemeenteraad en gemeenteraadsleden worden gekozen door de mensen. Zij hebben dus wat uit te leggen. Zeker als je weet dat er helemaal geen behoefte is aan nog meer recreatiewoningen op de Veluwe. Straks zijn de caravans weg en staan de bungalows leeg.'

Eric van Kaathoven spreekt campingbewoners toeSP-fractievoorzitter Eric van Kaathoven spreekt campingbewoners toe.

Je bent ook sterk persoonlijk betrokken, waar komt dat vandaan?

'Ik ben zowat opgegroeid op een camping zoals deze waar mijn ouders een stacaravan hadden. Ik weet dus hoe het voelt om daar vrienden te maken, om elkaar een handje te helpen, om lief en leed te delen. Ook wij hadden het net als veel van deze mensen niet breed thuis. Als de camping dicht gaat raken ze alles dat ze hier opgebouwd hebben kwijt. Want veel caravans zijn te oud om ergens anders een kans te krijgen als er überhaubt al plekken elders zijn. Want dit soort campings verdwijnen steeds meer in Nederland. En wat moeten ze dan? De hele zomer op een flatje zitten terwijl ze hier lekker buiten zouden kunnen zijn? Er zitten mensen bij die al tientallen jaren op de camping staan. Zij hebben kinderen zien opgroeien, relaties zien ontstaan en ook sterftes meegemaakt. Opheffen van deze camping zou voor hen een sociale ramp zijn.'

Wat gaan jullie er aan doen?

'We hebben al een aantal dingen gedaan en er komt nog meer. Ik heb zelf enkele weken geleden schriftelijke vragen gesteld aan het provinciebestuur. Zij antwoordden helaas dat ze zich niet tegen de plannen willen verzetten. Maar ze willen nog wel scherp naar de gevolgen voor natuur en landschap kijken want de camping ligt in bijzonder waardevolle gebieden. Bovendien eisen ze dat het RGV aantoont dat er echt behoefte is aan die recreatiebungalows en appartementen. Dat wordt nog een lastige klus! Op 14 mei tijdens de commissievergadering van provinciale staten staat de camping op de agenda. De campingbewoners komen met een bus vol om in te spreken. Dan horen we ook hoe andere partijen erover denken. Bemoedigend is dat ook PvdA-statenlid mevrouw Bosman op de actiebijeenkomst in Nijkerk was, evenals het statenlid van de Groep Van Bergen. En GroenLinks heeft er in de Tweede Kamer al vragen over gesteld.'

En dat is het dan?

'Zeker niet. De hele camping hangt al vol met posters 'Onze camping moet blijven' waarin de SP haar steun betuigt. De SP-afdeling had eerder in de week al met een groot aantal campinggasten overlegd en afgesproken om samen actie te gaan voeren. Zo gaan we samen handtekeningen ophalen onder andere in Nijkerk zelf. De gemeente heeft een beetje zitten slapen maar de bewoners zullen toch ook niet zitten te wachten op een verstening van dit gebied met ook nog eens een hoop commerciële activiteiten het hele jaar door en de hele week. Bovendien hopen we op solidariteit want de verhoudingen zijn goed. We hebben ook de volle steun van onze SP Tweede Kamerleden Hugo Polderman en Hans van Leeuwen. En er zijn nog veel meer acties die al lopen of nog te verzinnen zijn. Want deze plannen moeten van tafel!'

Hoe groot is de kans dat de camping behouden blijft?

'Dat is moeilijk in te schatten maar ik zou zeggen: heel groot! We hebben te maken met een strijdbare groep campinggasten die zich nu goed aan het organiseren zijn, een jurist in de arm genomen hebben en daarbij ook steun krijgen van niet alleen de SP maar ook bijvoorbeeld lokale milieuorganisaties. Voordeel is verder dat de mensen van de camping drie jaar de tijd hebben en er nog allerlei onderzoeken en procedures volgen voor het echt zover is. Dat betekent drie jaar de tijd om actie te voeren en mensen - ook die mensen die de besluiten nemen - te overtuigen.'

Volle zaal op camping Nieuw HulckesteijnVolle zaal met campingbewoners

En wat als het toch niet lukt?

'Gisteren heb ik tegen de mensen gezegd dat er natuurlijk geen garanties voor succes zijn. Maar als we samen de schouders er onder zetten en de camping proberen te redden zijn er twee uitkomsten mogelijk. Of het verzet levert uiteindelijk niet het gewenste resultaat. Maar dan hebben we er wel alles aan gedaan om dat te voorkomen. Of alle acties zijn wel succesvol en de campingbewoners zitten over vijf jaar gewoon nog met zijn allen op een prachtige camping. En op zo'n mooie lange zomeravond, buiten voor de caravan met een biertje en een wijntje, vertellen ze verhalen van hoe de camping ooit bedreigd werd door de plannen van het RGV maar dat ze daar toch maar mooi een stokje voor hebben weten te steken. Ik teken ervoor!'

Onze camping moet blijvenOnze camping moet blijven!

Alle foto's: Alex Mink, SP-fractie Gelderland.