h

Kamervragen over treinen door rood sein op Valleilijn

10 september 2008

Kamervragen over treinen door rood sein op Valleilijn

Vanwege een bijna-botsing tussen een Valleilijn-trein (Ede-Wageningen – Amersfoort) en een Intercity bij station Barneveld Noord stelde SP-kamerlid Emile Roemer kamervragen. Roemer wilde weten of deze bijna-botsing een incident was en hoeveel treinen op de Valleilijn er door rood rijden.

Uit de beantwoording van de kamervragen van SP-kamerlid Emile Roemer blijkt dat het incident in Barneveld op 6 juni plaatsvond in opdracht van de treindienstleider. De trein reed dus in opdracht door het rode sein. De treindienstleider vond dit nodig vanwege een storing.

In de periode december 2006 tot juni 2008 vonden er 13 rood-seinpassages op de Valleilijn plaats. De laatste vier overtredingen zijn nog in onderzoek, de overige negen gevallen zijn al onderzocht. Uit dit onderzoek blijkt dat de rood sein-passages vooral worden veroorzaakt door onoplettendheid van de machinisten. Dat komt onder andere door de gebrekkige opleiding en selectie van machinisten door vervoersbedrijf Connexxion, de exploitant van de Valleilijn in opdracht van de provincie Gelderland. De machinisten van Connexxion zijn grotendeels na de start van de Valleilijn in december 2006 aangenomen en hebben nog weinig ervaring opgedaan na het behalen van hun volledige bevoegdheid.

Alex MinkDe SP vindt het rijden door rood sein op de Valleilijn onaanvaardbaar. SP statenlid en Openbaar Vervoer-woordvoerder Alex Mink: "Het is erg belangrijk dat het verkeer op het spoor veilig is en dat het treinpersoneel een goede opleiding van de werkgever krijgt. Rood-seinpassages kunnen voor tot onveilige situaties zoals ontsporingen zorgen. Daarnaast zorgen de rood-seinpassages voor schade aan wissels of komt de trein voor of op een overweg tot stand. Dat is erg vervelend voor reizigers en verkeersdeelnemers."

Connexxion heeft aangegeven de selectie en opleiding van machinisten te hebben verbeterd maar de provincie moet kritisch blijven kijken naar de gang van zaken en waar nodig ingrijpen door verbeteringen te eisen.

Hieronder volgen de vragen van SP Kamerlid Emile Roemer en antwoorden van de Minister van Verkeer:

1. Wat is uw reactie op de lezersbrief in De Gelderlander waarin wordt beschreven dat op 6 juni een trein van Connexxion door rood reed en bijna op een tegemoetkomende intercity botste? Kunt u bevestigen of ontkennen dat dit incident plaats heeft gevonden en hebt u hier al een onderzoek naar ingesteld?

Ik ben bekend met dit incident dat zich overigens afgespeeld heeft op 29 mei 2008. Mijn Inspectie stelt een onderzoek in naar dit incident. Inmiddels is door de Inspectie vastgesteld dat er hier sprake is geweest van een roodseinpassage in opdracht van de treindienstleider van ProRail in verband met een infrastoring. De trein is dus in opdracht voorbij het rode sein gereden. De veiligheid was hierbij niet in het geding.

2. Kunt u aangeven hoeveel roodseinpassages er op de Valleilijn plaatsvinden en wat hiervan de oorzaken zijn?

In de periode van december 2006 tot medio juni 2008 passeerden dertien reizigerstreinen van Connexxion ten onrechte stoptonende seinen op de Valleilijn.

De laatste vier voorvallen heeft mijn inspectie nog in onderzoek. Het onderzoek naar de negen overige voorvallen is afgerond. De oorzaken voor deze STS passages zijn beschreven in het onderzoeksrapport (dossier RV-07U0278). Dit rapport heb ik bijgevoegd.

3. Berekent ProRail de schade, die ten gevolge van "stop tonend sein"(STS) - passage wordt aangebracht aan de infrastructuur, door aan de vervoerder of aannemer die de schade heeft veroorzaakt? Zo ja, hoe vaak gebeurt dit en hoe hoog zijn deze kosten, gemeten over de afgelopen jaren? Zo neen, waarom niet?

ProRail berichtte mij dat ProRail de schadekosten (voor de gevallen boven de 5.000 Euro) doorberekent aan de veroorzakers van deze schade. Over de jaren 2006 en 2007 waren er ongeveer 75 STS-passages met gevolgen voor de infrastructuur geregistreerd. In het merendeel van de gevallen was er sprake van open gereden wissels. De doorberekende kosten bedroegen in 2006 in totaal circa 1,44 miljoen euro en in 2007 1,14
miljoen euro.

4. Kunt u aangeven in hoeverre de toelatingseisen en opleiding voor machinisten van decentrale treinvervoerders verschillen van die voor machinisten van de NS? Bent u bereid deze eisen verder aan te scherpen? Zo neen, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen?

De eisen voor keuring en vakbekwaamheid van machinisten die op hoofdspoorwegen dienst doen zijn vastgelegd in overheidsregelgeving (Besluit en Regeling Spoorwegpersoneel). De Valleilijn is een hoofdspoorweg. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen machinisten in dienst van decentrale treinvervoerders en machinisten in dienst van overige spoorwegondernemingen.

Hangende het onderzoek van mijn Inspectie naar de wijze waarop spoorwegondernemingen machinisten werven, selecteren en opleiden zullen de eisen niet worden aangescherpt. Dit onderzoek heb ik uw Kamer tijdens het Algemeen Overleg op 23 januari 2008 toegezegd. Mijn Inspectie verwacht dat de resultaten van dit onderzoek in september 2008 bekend zullen zijn. Zodra mogelijk zal ik uw Kamer over de resultaten informeren, zoals ik de Kamer op 14 juli 2008 heb laten weten (Kamerstuk 29 893, nr.74).

Het rapport over negen eerdere rood seinpassages op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat

U bent hier