OV samenwerking provincie en stadsregio

11 september 2008

OV samenwerking provincie en stadsregio

De SP is blij met het plan van de provincie Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen om een gezamenlijk OV-bureau op te richten. Gedeputeerde Staten, het dagelijks provinciebestuur, komen binnenkort met een voorstel voor de oprichting van een gezamenlijk OV-bureau. Dit bureau moet zorgen voor een betere samenwerking tussen de openbaar vervoerbedrijven in de provincie en de stadsregio. Daarmee wordt een oude wens van de SP uitgevoerd.

Alex MinkSP-statenlid en woordvoerder openbaar vervoer Alex Mink: “De SP heeft in het verleden al meerdere keren om zo’n OV-bureau gevraagd. Nu werken de openbaar vervoerbedrijven en overheden vaak nog langs elkaar heen. Dat was bijvoorbeeld duidelijk te zien met het in twee delen knippen van de buslijn tussen Nijmegen en Tiel. In Druten moesten busreizigers vervolgens een uur wachten op hun aansluitende bus omdat de busbedrijven niet samenwerkten. Dat soort problemen zijn ontzettend slecht voor het openbaar vervoer en de buspassagiers”.

Openbaar vervoerbedrijven werken nu nog niet goed samen. Bij aanbestedingen is het vaak voorgekomen dat buslijnen die door meerdere regio’s, de zogenaamde concessiegebieden, rijden in twee delen werden geknipt zodat reizigers moesten overstappen. Daarnaast wordt de dienstregeling vaak niet met elkaar afgestemd waardoor er soms grote of juist te korte overstaptijden tussen buslijnen of treindiensten ontstaan. Het OV-bureau moet ervoor zorgen dat deze problemen tot het verleden gaan behoren.

Wat de SP betreft moet het OV-bureau vooral kennis van de openbaar vervoerbedrijven en overheden bij elkaar brengen en ervoor zorgen dat openbaar vervoerbedrijven zoals Connexxion en Veolia goed samenwerken. Dat laatste is dankzij de marktwerking in het openbaar vervoer helaas geen vanzelfsprekende zaak. Busbedrijven zien elkaar vooral als concurrent en niet als collega.

De SP wil wel dat het OV-bureau duidelijk door de provinciale politiek kan worden aangestuurd. Het OV-bureau Groningen-Drenthe toont bijvoorbeeld aan dat zo’n organisatie snel een eigen leven kan gaan leiden. Om ervoor te zorgen dat er invloed op het openbaar vervoer blijft moet het OV-bureau zorgen voor goede verantwoording naar politici, reizigers en personeel en moeten politici vooral de mogelijkheid hebben om in te grijpen.