SP positief over crisispakket Gelderland

4 maart 2009

SP positief over crisispakket Gelderland

In een eerste reactie is de Gelderse SP fractie positief over het maatregelenpakket van de provincie Gelderland voor de aanpak van de crisis. Fractievoorzitter Eric van Kaathoven:"Dit kunnen wij voor negentig procent ondertekenen". Het pakket van 100 miljoen werd gisteren gepresenteerd en zou duizenden banen moeten opleveren.

Eric van KaathovenOp 3 maart presenteerde het provinciebestuur hun plannen om de crisis in Gelderland zo veel mogelijk te verzachten. Het maatregelenpakket van 100 miljoen euro bestaat uit drie delen die hieronder worden toegelicht. De SP fractie moet het hele pakket nog goed bestuderen maar de eerste indrukken zijn positief.
Fractievoorzitter Eric van Kaathoven:"We zijn blij met elke baan die gered of gecreëerd kan worden. Voor ons staat dan ook voorop dat er concrete maatregelen genomen worden die op korte termijn ook echt banen opleveren, niet over een paar jaar maar nu. Dat er investeringen naar voren gehaald worden in bijvoorbeeld fietspaden en wegonderhoud is alvast prima. Het plan is verder haalbaar en betaalbaar, met beide benen op de grond. Het enige wat er wat de SP betreft echt wat steviger in zou kunnen, is het ondersteunen van de maakindustrie. Daar vallen grote klappen!

Sommige partijen en organisaties zullen zeker zeggen dat de inzet van de provincie te beperkt is maar de SP-fractie waarschuwt juist tegen een opgeblazen provinciebestuur dat een te grote broek aan doet en denkt wel even een wereldwijde crisis op te lossen. Van Kaathoven: "De SP wil geen provinciaal of partijpolitiek hobbyisme maar maatregelen die echt snel werken. Zo beoordelen we de plannen ook. En dan valt er veel af van wat er door partijen geroepen is. Want omstreden infrastructuurprojecten als de doortrekking van de A15 zoals de VVD wil of een onderzoek naar warmtekrachtcentrales voor de tuinbouw wat het CDA wil, dat klinkt wel goed voor de eigen achterban maar dat gaat geen banen opleveren in 2009 en 2010. We zijn dan ook blij dat het college hier zo te zien, scherp op heeft geselecteerd". Overigens vraagt de SP zich wel af of de belofte van het college van 6.000 banen ook echt waargemaakt gaat worden. Van Kaathoven: "Daar zullen we het college aan houden!"

De SP=fractie gaat het pakket de komende tijd kritisch bestuderen en zal ook kijken waar aanvullingen mogelijk zijn, bijvoorbeeld de versnelde aanleg van Park Lingezege en een tram tussen Nijmegen en Arnhem. Naar verwachting zullen provinciale staten in april over het plan een oordeel vellen.

Hieronder een samenvatting van de plannen van de provincie (bron: persbericht provincie Gelderland):
I. Projecten eerder uitvoeren
Het meest omvangrijke onderdeel is het versneld uitvoeren van projecten de komende 2 jaar zodat de Gelderse werkgelegenheid op korte termijn zoveel mogelijk behouden blijft. Met deze versnelling is 65 miljoen euro gemoeid, dit geld is al gereserveerd in de provinciale begroting. De in het plan genoemde projecten moeten in 2009 en 2010 uitgevoerd worden. Het onderhoud aan een aantal provinciale wegen wordt naar voren gehaald en er worden op sommige plekken extra zaken gerealiseerd zoals bijvoorbeeld een nieuwe (fiets)oversteekplaats of het aanleggen van bermbeton om de veiligheid op de provinciale weg te vergroten. Voor het opknappen van bedrijventerreinen (Zutphen, Stadsregio en Achterhoek) is in deze coalitieperiode al 17,5 miljoen euro gereserveerd, en 7,5 miljoen euro voor de periode na 2011. Het volledige bedrag kan onmiddellijk worden ingezet. De gemeente en de regio's zijn er klaar voor om snel van start te gaan.

II. Extra investeren
Daarnaast stelt het College van Gedeputeerde Staten voor om extra te investeren in het versterken van de Gelderse economische structuur. Dit zal effecten op langere termijn hebben. Daarom stellen Gedeputeerde Staten voor 35 miljoen extra te investeren in projecten die ervoor zorgen dat Gelderland sterker uit de crisis komt met een gezonde economie. Ook deze projecten kunnen op korte termijn worden uitgevoerd, alleen de effecten zullen op het terrein van werkgelegenheid langduriger zijn dan die bij het versnellen van projecten. Zo zal er voor 5 miljoen euro geï¿geïnvesteerd worden in de Participatiemaatschappij Oost-Nederland (PPM Oost). Deze participatiemaatschappij helpt ondernemers met het verkrijgen van krediet. Doordat de focus bij PPM Oost ligt bij food-en healthbedrijven ligt, levert deze injectie een belangrijke bijdrage aan het Gelders kennis en innovatiebeleid en daarmee aan de economische structuurversterking.
Het project IkStartSmart helpt startende ondernemers bij de opzet van hun bedrijf. Doel is het ondernemerschap in Gelderland te bevorderen en onnodig uitval in de opstartfase te voorkomen. IkStartSmart loopt als een trein, daarom wordt geï¿geïnvesteerd in de ondersteuning van 500 ondernemers, boven op de al geplande 1400 startende ondernemers.
Ook onderdelen uit het Klimaatprogramma kunnen met extra inzet uitgevoerd worden. Door het tijdelijk inzetten van extra subsidies kunnen er snel pilots uitgevoerd worden om woningen energiezuiniger te maken. Deze subsidies gaan direct naar de eigenaren/bewoners van de woningen. Maar ook andere klimaatinvesteringen, zoals zonnepanelen op scholen (groene daken) en het tijdelijk aanpassen van subsidieregels zorgen ervoor dat er extra werkgelegenheid wordt gecreëerd.

III. Faciliterende maatregelen
Investeren in Gelderland is niet alleen van financiele aard. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat er ondersteunende en facilitaire middelen zijn, maatregelen die het bedrijven en overheden gemakkelijker maken om procedures af te handelen. Een voorbeeld is het versoepelen van de Stimuleringsregeling Goedkope Woningbouw. Nu krijgen gemeenten pas hun bijdrage als de totale regio het aantal afgesproken woningen heeft gebouwd. Daardoor kan het voorkomen dat gemeenten die zich wel aan de afspraken houden geen vergoeding krijgen. Gezien de huidige situatie wordt dat niet wenselijk geacht en is het voorstel om de individuele gemeenten te belonen naar gelang hun prestaties. Een ander voorbeeld is het terugbrengen van de betalingstermijn. Hoewel de provincie een betalingstermijn heeft van 30 dagen wordt voorgesteld om deze terug te brengen naar 21 dagen.

Zie ook de reportage van Omroep Gelderland over de plannen:

bron: omroepgelderland.nl