SP Gelderland felicitieert de provincie Noord-Brabant met behoud Essent-aandelen

24 april 2009

De SP-fractie Gelderland is verheugd over het besluit van een meerderheid van Provinciale Staten van Noord-Brabant om Essent niet aan RWE te verkopen. Een nipte meerderheid van 28 statenleden, waaronder enkele PvdA'ers en VVD'ers, stemde tegen het voorstel om het nutsbedrijf te verkopen. Daarmee blijft Essent in publieke handen, nu RWE niet de gevraagde 80% van de aandelen krijgt aangeboden.

Een belangrijk argument tegen de verkoop was de schaal van het huidige Essent. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat het energiebedrijf voldoende omvang heeft om zelfstandig te overleven. Een ander punt was de reputatie op het gebied van groene energie van RWE. Het Duitse geprivatiseerde energiebedrijf staat niet bekend om zijn inzet voor groene stroom en gas.

In Gelderland discussiƫren Provinciale Staten op 13 mei (in de commissie Algemeen Bestuur) en 27 mei (Statenvergadering) over de privatisering van NUON. De SP zal de komende weken de druk gaan opvoeren om NUON in overheidshanden te houden. Een toenemend aantal gemeentelijke aandeelhouders wil hun aandelen niet aan het Zweedse staatsbedrijf Vattenfall aanbieden.