SP wil geen buitenlandse avonturen van drinkwaterbedrijf Vitens

15 juni 2009

SP wil geen buitenlandse avonturen van drinkwaterbedrijf Vitens

De Gelderse SP-fractie wil niet dat waterbedrijf Vitens commerciële activiteiten in het buitenland gaat uitvoeren. Nu nog mag Vitens, samen met het Zuid-Hollandse waterbedrijf Evides, 1% van de jaarlijkse omzet in ontwikkelingshulp steken. Staatssecretaris Heemskerk (PvdA, Economische Zaken) is voorstander van commerciële activiteiten van de waterbedrijven, die verplicht in handen van provincies en gemeenten zijn, aldus het Financiële Dagblad van afgelopen woensdag.

De staatssecretaris zou bijvoorbeeld willen toestaan dat de waterbedrijven in de Verenigde Staten actief worden. Nu nog zijn zulke activiteiten wettelijk verboden maar deze discussie kan, net zoals bij NUON, zorgen voor het begin van een privatisering van de waterbedrijven.

SP-statenlid Alex Mink wil van het dagelijks provinciebestuur weten of zij de uitspraken van de staatssecretaris steunt. De provincie Gelderland bezit 6,74% van de aandelen van het waterbedrijf, dat verder ook in Friesland, Drenthe, Flevoland en Utrecht actief is. De aandeelhouders van Vitens zijn de provincies Gelderland, Friesland, Flevoland en Utrecht en enkele tientallen gemeenten.

Inleiding

In het Financiële Dagblad van 10 juni j.l. is een toespraak van staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken over de verbetering van de export van de kennis van de drinkwaterbedrijven opgenomen. In deze toespraak, gehouden tijdens de Waterpoortbijeenkomst van 9 juni in Den Haag, stelt de staatssecretaris dat de drinkwaterbedrijven een grotere bijdrage aan de export van de watersector kunnen leveren. Momenteel zijn de bedrijven volgens hem van oudsher voorzichtig en weinig internationaal georiënteerd.

Als praktijkvoorbeeld verwijst hij naar de besloten vennootschap van Vitens en Evides op het vlak van ontwikkelingssamenwerking. Wat hem betreft zouden de drinkwaterbedrijven ook commerciële activiteiten in het buitenland moeten kunnen ondernemen. De 1%-regeling, waarbij dit percentage van de omzet aan ontwikkelingssamenwerking mag worden besteed, kan wat hem betreft dan ook worden afgeschaft.

De SP-fractie wil graag van het college van Gedeputeerde Staten in haar rol als aandeelhouder van Vitens weten hoe zij deze uitspraken beoordeelt en of Vitens toekomstplannen in de commerciële richting heeft.

Vragen

1. Bent u bekend met de inhoud van de artikelen Waterbedrijven willen afnemer tegen snel stijgende kosten van vervuiling (pagina 3) en Verbeter export waterkennis (pagina 7), zoals gepubliceerd in het FD van 10 juni j.l. ?

2. Wat is uw mening over deze opvatting, die kan leiden tot een fundamentele koerswijziging in de opvattingen over de taak van de drinkwaterbedrijven?

3. Deelt u als aandeelhouder de mening van de staatssecretaris dat het wenselijk is om toe te staan dat drinkwaterbedrijven in het buitenland commerciële activiteiten gaan ondernemen? Zo ja, kunt u dit toelichten aan de hand van relevante marktontwikkelingen in het buitenland?

4. Bent u bereid om als aandeelhouder aan zowel de staatssecretaris als ook de andere aandeelhouders van Vitens duidelijk te maken dat een dergelijke ontwikkeling ongewenst is en niet strookt met de taken die drinkwaterbedrijven uitvoeren?

5. Bent u het met ons eens dat drinkwaterbedrijven in publieke handen moeten blijven en zich moeten richten op een betrouwbare en betaalbare drinkwatervoorziening?

6. Wat is uw standpunt over de mogelijkheden om andere onderdelen van de waterketen, zoals de zuiveringstaken van de waterschappen en het gemeentelijk rioolbeheer, te integreren in Vitens?

SP Tweede Kamerlid Paulus Jansen: Staatssecretaris Heemskerk zaagt aan stoelpoten publieke drinkwaterbedrijven