Gelderland moet serieus naar investeringen in het spoor kijken

21 oktober 2009

Gelderland moet serieus naar investeringen in het spoor kijken

Eind september werd bekend dat de spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Doetinchem vanwege een tekort aan geld niet kan doorgaan. Daar is nu geen geld voor. De SP wil dat de provincie alsnog serieus haar best gaat doen om zoveel mogelijk spoor tussen Zevenaar en Doetinchem te verdubbelen.

De SP agendeerde dit punt in de statencommissie Mobiliteit van vorige week woensdag. Gedeputeerde van Haaren (openbaar vervoer, CDA) zegde toe dat zij snel met een notitie komt waarin de mogelijkheden en kosten van spoorverdubbelingen aan de orde komen. Daarbij wordt ook een lijstje gemaakt met andere spoorlijnen zoals Ede-Amersfoort.

In het pakket maatregelen, met een waarde van 10,5 miljoen euro, was geen geld voor deze verdubbeling opgenomen. De Achterhoekse treinreizigers moeten het voorlopig doen met enkele technische aanpassingen en een inhaalspoor van 1 kilometer lang bij station Wehl.
Dat is volgens spoorbeheerder Prorail en het provinciebestuur voldoende om de problemen met uitvallende en vertraagde treinen uit de wereld te helpen.

Syntus

SP-statenlid Alex Mink: “wij vinden dat verbeterpakket van 10 miljoen euro prima en dat geldt ook voor nieuw spoor bij Barneveld Noord. Maar de reizigers van de drukste regionale spoorlijn van de provincie kunnen we niet in de steek laten. Wie de verantwoordelijkheid voor regionale treinen wil dragen moet ook de buidel durven trekken. Wij willen dus nog eens goed kijken naar die kosten en de snelheid waarmee men met de verdubbeling aan de slag kan. We kijken daarbij ook naar andere spoorlijnen waar de provincie verantwoordelijk voor is”.

Syntus moet overvolle stoptreinen Arnhem-Doetinchem aanpakken