SP en D66: streekbus kan niet een keer per drie uur rijden

15 oktober 2009

SP en D66: streekbus kan niet een keer per drie uur rijden

De Gelderse fracties van D66 en SP hebben schriftelijke vragen ingediend over de dienstregeling van het streekvervoer. Voor de zomervakantie namen Provinciale Staten een motie van de coalitiepartijen CDA, PvdA en CU aan waarin werd gesteld dat de dienstregeling van het regionet (de stadsbussen en het overgrote deel van de streekbussen) op peil moest blijven. Uit de informatieronde bij de aanbesteding blijkt dat de vervoerders op zoek zijn naar nogal creatieve manieren om de dienstregeling uit te hollen. Een vervoerder stelde de vraag of buslijnen tijdens de avonduren en weekeinden ook een keer per twee uur of zelfs een keer per drie uur mochten rijden. De provincie gaf vervolgens geen krimp: "er wordt geen minimumfrequentie voorgeschreven".

D66 en de SP stelden de volgende vragen:

1. Op welke wijze heeft u uitvoering gegeven aan de aangehaalde motie M40? Wat is er naar aanleiding van de motie in het Programma van Eisen precies veranderd en "gewaarborgd" ?

2. Bent u het met ons eens dat een ontsluiting van eens in de drie uur (of een nog lagere frequentie, hetgeen kennelijk niet wordt uitgesloten) in kernen die nu nog een reguliere lijndienst hebben, een aanmerkelijke verslechtering van het niveau van dienstverlening is?

3. Kunt u Provinciale Staten de garantie geven dat als uitkomst van de aanbesteding in de nieuwe concessies onverkort hetzelfde niveau van de dienstregeling in de regionetten plaatsvindt als in de voorgaande concessies?

4. Een geinteresseerde vraagt of de eisen gelden voor alle kernen met meer dan 1500 inwoners of alleen voor de kernen die nu al bediend worden door het regionet. Hoe verhoudt zich dat tot de opmerking van een van de indieners dat de motie betrekking heeft op elke kern van 1500 inwoners, welke uitleg ook zo door de gedeputeerde is overgenomen?

5. Een van de geinteresseerden vraagt of van de reiziger in de avond en het weekend een hoger tarief mag worden gevraagd dan die voor de reis overdag geldt? De provincie antwoordt ontkennend. Mogen we uit dat antwoord concluderen dat wanneer een aanbieder op bepaalde momenten ervoor kiest om de kern alleen te ontsluiten met de regiotaxi, hiervoor ook niet meer dan het normale OV-tarief gerekend mag worden?