Gelderland moet gasboringen bij Winterswijk voorkomen

23 november 2009

Gelderland moet gasboringen bij Winterswijk voorkomen

Het Australische mijnbouwbedrijf QGC wil bij Winterswijk gaan boren naar methaangas. Ondanks de provinciale tegenstand wil de minister van Economische Zaken deze proefboring gaan toestaan. De SP is tegen het verlenen van de opsporingsvergunning.

Het Australische mijnbouwbedrijf heeft een opsporingsvergunning bij de minister van Economische Zaken aangevraagd. Gedeputeerde Staten hebben voor die aanvraag een adviesrecht en zijn tegen deze proefboringen.

Alex MinkStatenlid Alex Mink: "het heeft geen zin om herriemakende boortorens bij Winterswijk neer te zetten om een klein beetje methaangas uit de bodem te halen. Wat ons betreft wegen de lusten helemaal niet op tegen de overlast die er ontstaat in de omgeving van de gaswinning."

De SP steunde tijdens de laatste vergadering van Provinciale Staten een motie van de Groep van Bergen die het college van Gedeputeerde Staten opriep om formeel bezwaar te maken tegen het besluit van de minister om proefboringen toe te staan. Dit voorstel kreeg echter geen steun van de andere partijen in de staten. Het college van Gedeputeerde Staten heeft wel toegezegd met een plan te komen om stappen te nemen om het ongenoegen van Gelderland duidelijk te maken