Provincie moet keuze voor dienstauto’s op diesel opnieuw overwegen

11 november 2009

Provincie moet keuze voor dienstauto’s op diesel opnieuw overwegen

De Gelderse fracties van SP en GroenLinks willen dat Gedeputeerde Staten, het dagelijks provinciebestuur, hun keuze voor dienstauto’s op diesel heroverwegen. Voor het grootste deel van de provinciale dienstauto’s geldt dat zij op aardgas gaan rijden. Maar de dienstauto’s die door het provinciebestuur zelf worden gebruikt rijden vooralsnog op diesel. De fracties dienen daarom op woensdag bij de behandeling van de provinciale begroting een motie in waarin zij vragen om die keuze nog eens goed te bekijken.

Dienstauto Gelderland

Sinds 1 januari 2009 geldt een nieuw leasecontract voor de provinciale dienstauto’s. De bestaande auto’s vallen onder het bestaande contract. Nieuwe dienstauto’s vallen onder een tweetal contracten. De dienstauto’s voor bijvoorbeeld de kantonniers van het wegenonderhoud worden uitgerust met een aardgasmotor, tenzij dit vanwege technische redenen niet kan. De dienstauto’s voor het vervoer van de gedeputeerden blijven op diesel rijden. De provincie verdedigd dit door te stellen dat de nieuwe auto’s een B-milieulabel hebben en op kosten per kilometer en andere aspecten als beste uit de bus kwamen.

De fracties van SP en GroenLinks willen dat Gedeputeerde Staten nog eens naar die keuze kijkt. De provincie investeert miljoenen in aardgastankstations, heeft al aardgasaangedreven dienstauto’s op de weg en stimuleert busbedrijven om voor aardgas te kiezen. Met zulk beleid moet het provinciebestuur zelf het goede voorbeeld durven geven en daarom nog eens naar de contracten kijken.