Provincie: snoeien in buslijnen bij aanbesteding is toegestaan

26 november 2009

Provincie: snoeien in buslijnen bij aanbesteding is toegestaan

De provincie Gelderland wil niet dat vervoerders buslijnen een keer per twee of drie uur laten rijden. Plaatsen met minimaal 1500 inwoners moeten wel worden bediend door een vorm van openbaar vervoer maar dat kan ook via een belbus en de huidige dienstregeling hoeft daarbij niet te worden aangeboden. Dat blijkt uit de beantwoording van schriftelijke vragen van D66 en de SP over de aanbestedingen in het openbaar vervoer in de regio’s Veluwe, Achterhoek en Betuwe.

D66 en de SP stelden pasgeleden schriftelijke vragen over de aanbestedingen in het openbaar vervoer. Een vervoerder wilde weten of het was toegestaan om buslijnen een keer per twee of drie uur te laten rijden. De fracties wilden ook een uitspraak over het niveau van de dienstverlening van het OV.

SP-statenlid en woordvoerder openbaar vervoer Alex Mink: “het provinciebestuur wil gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang laten zitten en leunt rustig achterover terwijl busvervoerders straks met de botte bijl in het busvervoer staan te hakken. Men kijkt vooral naar de centen en de vervoerder krijgt de vrije hand om het openbaar vervoer op het platteland in te richten. Het kan er evengoed toe leiden dat je straks op het platteland alleen maar met belbussen en regiotaxi’s kan worden vervoerd” .

Lees hieronder de vragen en antwoorden:

Ingevolge het bepaalde in artikel 42 van het Reglement van Orde van Provinciale Staten doen wij u hieronder het antwoord van ons college op de vragen van de statenleden M. Leisink en A. Mink toekomen.

Inleiding
Vlak voor het zomerreces heeft D66 de concessieverlening van het openbaar vervoer in Gelderland op de agenda gezet. Er kon niet worden uitgesloten dat het aanbod van het regionet in de avonden en weekenden aanmerkelijk zou gaan verslechteren. In de statenvergadering van
1 en 8 juli 2009 is naar aanleiding daarvan door de coalitie motie M40 ingediend, waarvan het dictum luidt:

Spreken uit dat in de nieuwe concessies onverkort hetzelfde niveau van dienstverlening in de regionetten dient plaats te vinden als in de voorgaande concessies en roepen Gedeputeerde Staten op dit uitgangspunt in het Programma van Eisen toe te passen en het Programma van Eisen dusdanig te formuleren dat dit gewaarborgd is.

In het inmiddels vastgestelde verslag van deze statenvergadering verduidelijkt een van de indieners nog de bedoeling van de motie, welke uitleg door de gedeputeerde wordt overgenomen:

Dhr. Spinhoven (PvdA) legt uit dat bedoeling van de motie is dat in elke kern met meer dan 1.500 inwoners er eens per half uur enigerlei vorm van OV moet komen. Mw. Van Haaren (GS) zegt de motie ook zo te hebben opgevat. Inmiddels is de aanbesteding formeel gestart en is er een Nota van Inlichtingen beschikbaar.

Een van de geïnteresseerden stelt daarin de vraag:

Omdat het vervoerplan een toetsingscriterium is, is het van belang exact te weten wat u onder de bediening van een kern met meer dan 1500 inwoners in de avonduren en op zaterdag en zondag (av-za-zo) verstaat. We hebben de volgende vragen:
[…]
E) Geldt 1x per 2 uur of 1x per 3 uur ook als bediening? Zo nee, wat is dan de minimaal voorgeschreven frequentie voor bediening van kernen op av-za-zo?
[…]
De provincie antwoordt: “Er wordt geen minimum frequentie voorgeschreven.”

Vraag 1 :
Op welke wijze heeft u uitvoering gegeven aan aangehaalde motie M40? Wat is er naar aanleiding van de motie in het Programma van Eisen precies veranderd en ‘gewaarborgd’?

Antwoord:
Conform de reactie van Gedeputeerde Staten op motie 40, als opgenomen in het vervolgvoorstel bij de begroting (pag. 16):
‘Als basis geld dat daar waar vraag is naar OV ook OV wordt geboden. Vanzelfsprekend geldt deze maatregel zowel voor de stad als voor het platteland. Hiermee gaat het PvE uit van het huidige niveau basismobiliteit waarvan voor een deel (avonduren en weekend) de vervoerder wordt gevraagd naar een slimme en effectieve invulling. Dit betekent dat de inschrijver een vervoerplan dient aan te bieden, binnen het financiële plafond, met daarin de volgende elementen:
A. Basisvoorziening (eis en toetsingscriterium)
o Huidige dienstregeling snelnetlijnen
o Huidige dienstregeling regionetlijnen van 06:00 tot 19:00 op werkdagen
o Huidige dienstregeling bediening van kernen 1500+ inwoners op werkdagen
o HOV
o Scholierenlijnen
o Buurtbus
AANVULLING NAV MOTIE IN PS:
In het kader van de verdere aanscherping van de sociale functie die het OV vervult, wordt de volgende eis (tevens onderdeel van de uitsluitingscriteria) ter aanvulling op bovenstaande punten meegenomen in het Programma van Eisen:
o Kernen 1500+ inwoners die momenteel middels OV worden bediend in de avonden en weekenden dienen ook gedurende de nieuwe concessie op deze tijdstippen middels een vorm van OV ontsloten te blijven. Hierbij krijgt de vervoerder deels de vrijheid deze OV ontsluiting, op basis van deze eis, zelf zo efficiënt mogelijk nader in te vullen. De vrije ruimte blijft verder conform eerdere opzet’.
‘Wat is er naar aanleiding van de motie in het Programma van Eisen precies veranderd en ‘gewaarborgd’?’
Conform uw verzoek is bovenstaande eis betreffende kernen 1500+ inwoners opgenomen in het definitieve PvE. Het is tevens opgenomen als uitsluitingscriterium. Hiermee wordt de sociale functie van het OV verder gewaarborgd, waarbij als basis geldt daar waar vraag naar OV is ook OV komt.

Vraag 2:
Bent u het met D66 eens dat een ontsluiting van eens in de drie uur (of een nog lagere frequentie, hetgeen kennelijk niet wordt uitgesloten) in kernen die nu een reguliere lijndienst hebben, een aanmerkelijke verslechtering van het niveau van dienstverlening is?

Ja.

Vraag 3:
Kunt u Provinciale Staten de garantie geven dat als uitkomst van de aanbesteding in de nieuwe concessies onverkort hetzelfde niveau van dienstverlening in de regionetten plaatsvindt als in de voorgaande concessies?

Antwoord:
Het PvE ziet op handhaving van het huidige voorzieningenniveau en niet op handhaving van de huidige dienstregeling. Uitkomst van de aanbesteding wordt vervolgens bepaald door de kwaliteit van de inschrijving(en) ten opzichte van de gestelde eisen en binnen het, door de inschrijver aangegeven, benodigde budget. Over eventuele aanvullingen op het basispakket zullen Provinciale Staten nader moeten besluiten.

Vraag 4:
Een geïnteresseerde vraagt of de eisen gelden voor alle kernen met meer dan 1500 inwoners vallen of alleen voor de kernen die nu al bediend worden door het regionet. U antwoordt dat het laatste het geval is. Hoe verhoudt dat zich tot de opmerking van een van de indieners dat de
motie betrekking heeft op elke kern van 1.500 inwoners, welke uitleg door de gedeputeerde ook zo is overgenomen?

Antwoord:
Het PvE gaat uit van handhaving van de sociale functie kernen 1500+ inwoners door middel van het voorschrijven van de huidige dienstregeling regionetlijnen van 06:00 tot 19:00 op werkdagen en het voorschrijven van de huidige dienstregeling bediening van kernen 1500+ inwoners op werkdagen. Daarnaast geldt als eis dat deze kernen die momenteel middels OV worden bediend in de avonden en weekenden ook gedurende de nieuwe concessie op deze tijdstippen middels een vorm van OV ontsloten dienen te blijven.

Vraag 5:
Een van de geïnteresseerden vraagt of van de reiziger in de avond en het weekend een hoger tarief mag worden gevraagd dan die voor de reis van overdag geldt? De provincie antwoordt ontkennend. Mogen we uit dat antwoord concluderen dat wanneer een aanbieder op bepaalde momenten ervoor kiest de kern te ontsluiten met alleen de regiotaxi, hiervoor ook niet meer dan het normale OV-tarief gerekend mag worden?

Antwoord:
Ja, in de Nota van Inlichtingen is aangegeven dat de bediening van een kern met alleen Regiotaxi slechts dan geaccepteerd wordt wanneer voor deze vervoerswijze het normale OVtarief geldig is.

Gedeputeerde Staten van Gelderland
C.G.A. Cornielje - Commissaris van de Koningin