SP en VVD: provincie moet aan de slag met veiliger openbaar vervoer

1 december 2009

SP en VVD: provincie moet aan de slag met veiliger openbaar vervoer

Sinds 2006 stijgt het aantal geweldsincidenten in het openbaar vervoer. Werknemers en reizigers worden het slachtoffer van geweld en bedreigingen. Tegelijkertijd is het onduidelijk wie wat moet doen. Daarom heeft de Taskforce veiliger openbaar vervoer in opdracht van het Rijk de problemen onderzocht. Uit het rapport van de taskforce komen zestien aanbevelingen om bus en trein veiliger te maken. De Gelderse fracties van de VVD en de SP willen weten wat Gelderland met die aanbevelingen gaat doen.

Het rapport stelt voor om onder andere een basisnorm voor de veiligheid in de vergunningen op te nemen, het menselijk toezicht uit te breiden en te zorgen voor beter cameratoezicht op probleemlijnen zodat de daders sneller kunnen worden aangepakt.

Busstation
foto: Syntus

De VVD en de SP willen weten wat de provincie met deze aanbevelingen gaat doen. De vervoerbedrijven beknibbelen op de veiligheid en het is onduidelijk wie er iets moet doen. Beide fracties willen een aparte openbaar vervoerpolitie die de provincie, gemeenten en vervoerders helpt om problemen te voorkomen en criminaliteit op te lossen. Zij willen ook weten welke maatregelen door de provincie kunnen worden uitgevoerd en wat de kosten hiervoor zijn.

Lees de schriftelijke vragen (PDF)