SP blij met blijvende inzet voor betaalbare woningen

15 januari 2010

SP blij met blijvende inzet voor betaalbare woningen

De SP steunt gedeputeerde Peters die blijft inzetten op meer betaalbare woningen in Gelderland, zeker ook in tijden van crisis in de bouw.

Tijdens de vergadering van de commissie Ruimte, Wonen en Milieu op 13 januari in het provinciehuis heeft de SP opnieuw gehamerd op het bouwen van meer betaalbare woningen (koop- maar zeker ook huur!) in Gelderland. Fractievoorzitter Eric van Kaathoven: 'Juist nu er weinig vraag is naar dure woningen zouden, corporaties en gemeenten zich moeten inzetten om het tekort aan betaalbare woningen op te lossen. We zijn blij dat de gedeputeerde er ook zo over denkt.'

Bouw

De SP gaf aan bereid te zijn te denken over creatieve oplossingen om ervoor te zorgen dat de bouw van betaalbare woningen doorgaat. De bouw dreigt namelijk stil te vallen, ook die in de betaalbare sector terwijl de vraag onverminderd hoog is. Dat komt onder andere omdat woningcorporaties niets verkopen terwijl ze wel een deel cash nodig hebben om dit soort projecten te starten en af te bouwen. De SP gaf als voorbeeld het idee uit het Nijmeegse verkiezingsprogramma om de gemeente grond te laten kopen van corporaties en die dan in erfpacht te doen. Zo komt het geld dat het de gemeente kost om te lenen weer terug en heeft de corporatie genoeg cash om verder te bouwen. Dit idee werd ook door de gedeputeerde positief beoordeeld.

Het verzoek om terughoudend te zijn met sloop omdat deze vaak tot minder betaalbare woningen leidt en om meer op renovatie in te zetten, werd echter niet door de gedeputeerde overgenomen.

Gelderland: meer goedkope woningen