Provincie spreekt zich nog niet uit over helihaven bij A50 langs Heteren

20 februari 2010

Provincie spreekt zich nog niet uit over helihaven bij A50 langs Heteren

Gedeputeerde Staten van Gelderland, het dagelijks provinciebestuur, spreken zich nog niet duidelijk uit over het plan van Rosorum BV om een helikopterhaven bij de A50 ter hoogte van Heteren te openen. Het dagelijks provinciebestuur wil steun van het gemeentebestuur van Overbetuwe, maar die zien bij voorbaat niets in het voorgenomen plan. Dat blijkt uit de beantwoording van schriftelijke vragen die door Statenleden Alex Mink (SP) en Űnal Sözen (GroenLinks) zijn gesteld.

De initiatiefnemers hebben op 3 december 2009 een gesprek gehad met ambtenaren van de provincie Gelderland. Er zijn nog onvoldoende concrete gegevens om het verzoek goed te beoordelen. Het dagelijks provinciebestuur geeft wel aan dat enkele zaken relevant zijn voor de beoordeling, zoals de ligging aan de A50 en de centrale ligging in Nederland, met weinig andere helikopterhavens in de buurt.

Het dagelijks provinciebestuur wil zich verder nog niet uitlaten over de kansen om de helikopterhaven bij Heteren te bouwen. Rosorum BV heeft nog onvoldoende gegevens geleverd en het gemeentebestuur van Overbetuwe is tegen het plan en wil het bestemmingsplan niet wijzigen. De provincie is niet bereid om de gemeente aan de kant te schuiven door bijvoorbeeld een aanwijzing aan de gemeente te geven.

Statenleden Sözen en Mink blijven desondanks kritisch: “eigenlijk trekt het provinciebestuur gewoon mist op. Het is ja of nee, niet dat het plan in een bureaulade verdwijnt totdat er gegevens worden geleverd terwijl de gemeenteraad van Overbetuwe het plan al helemaal niet ziet zitten. Als de plannen toch concreet worden heeft het dagelijks provinciebestuur een probleem want dan haalt ze haar eigen beleid onderuit. Want het was niet de bedoeling om op elk groot industrieterrein een helikopterhaven toe te staan terwijl dit voorstel al helemaal niets toevoegt”.

Helikopter

Beantwoording schriftelijke Statenvragen Statenleden R. Mink (SP) en U. Sözen (GroenLinks) over helihaven langs de A50 bij Heteren

Ingevolge het bepaalde in artikel 42 van het Reglement van Orde van Provinciale Staten doen wij u hieronder het antwoord van ons college op de vragen van Statenleden R. Mink en U. Sözen toekomen.Aan de gestelde vragen ging de volgende inleiding vooraf.
Het bedrijf Rosorum BV uit Otterlo heeft plannen voor de vestiging van een helikopterhaven langs de A50 bij Heteren. Volgens het artikel “Plan voor helihaven langs A50” uit De Gelderlander van 12 december j.l. staat een woordvoerder van de provincie “niet onwelwillend tegenover de komst van de helikopterhaven”.
Het college van burgemeester en Wethouders van de gemeente Overbetuwe heeft op vragen van de GroenLinks-fractie in de gemeenteraad laten weten dat zij het plan benadert vanuit een “ja, mits”-houding. Naar aanleiding van de voornoemde publicatie en de uitspraak van het college van B&W van Overbetuwe stellen de indieners de volgende vragen:

Vraag 1 :
Het voornoemde krantenartikel stelt dat de provincie reeds bekend is met het verzoek van Rosorum BV. Is dit juist?
Antwoord:
Ja. Op 3 december 2009 heeft een oriënterend ambtelijk gesprek plaatsgevonden met de initiatiefnemers van Rosorum BV.

Vraag 2 :
Wat is de eerste beoordeling van het plan van Rosorum BV door Gedeputeerde Staten? Klopt de uitlating dat het college “niet onwelwillend tegenover de komst van de helikopterhaven staat”?
Antwoord:
Het ambtelijke gesprek dat op 3 december 2009 plaatsvond met Rosorum BV had een kennismakend en oriënterend karakter, en bood daarmee nog onvoldoende aanleiding om er welk waarde-oordeel dan ook aan te koppelen. Een diepgaande beoordeling van de voornemens van Rosorum BV is op basis van de nu bekende gegevens niet uitgevoerd.

Vraag 3 :
Bij de behandeling van het Statenvoorstel Omgevingsbeleid luchtvaartterreinen Gelderland (PS2009-357) heeft het college van GS gesteld dat er bij toegevoegde waarde en mogelijkheden voor goede ruimtelijke inpassing ruimte voor nieuwe helihavens is. Waarom heeft deze helikopterhaven blijkbaar een toegevoegde waarde?
Antwoord:
Zoals reeds uiteengezet bij het antwoord op vraag 1, zijn er onvoldoende concrete gegevens beschikbaar aan de hand waarvan de toegevoegde waarde van dit initiatief beoordeeld kan worden. Wel kan op voorhand worden gesteld dat het initiatief van Rosorum BV enkele elementen bevat die het bij een nadere uitwerking in theorie kansrijk kunnen doen zijn, namelijk:
• centrale ligging in het land, in een regio waar zich nog niet of nauwelijks structureel gebruikte helikopterterreinen bevinden;
• de geopperde lokatie ligt op een groot (zij het géén regionaal) bedrijventerrein, en lijkt goed ontsloten te zijn door de rijksweg A50.

Vraag 4 :
In de notitie bij de voornoemde Statennotitie stelt het college dat: “(….) het uitbreiden van het aantal helikopterterreinen (…) alléén denkbaar wordt geacht op regionale bedrijventerreinen in Gelderland, mits hier uiteraard wordt voldaan aan alle relevante randvoorwaarden” (par. 2d, p.6, derde alinea). Voldoet dit verzoek aan die relevante randvoorwaarden?
Antwoord:
Eerste indruk na het gesprek met Rosorum BV op 3 december 2009 was dat deze vraag in een aantal opzichten positief kan worden beantwoord, namelijk ten aanzien van de aspecten die zijn genoemd in het antwoord op vraag 3. Voor andere randvoorwaarden is dit echter minder duidelijk, zoals de vereiste grote - internationale – uitstraling van het betreffende bedrijventerrein en (met name) de ruimtelijke inpasbaarheid.

Vraag 5 :
Kan deze helikopterhaven wel goed ruimtelijk worden ingepast? In hoeverre past dit voorstel binnen het vigerende Streekplan Gelderland 2005-2015?
Antwoord:
Zoals is aangegeven in het Omgevingsbeleid luchtvaartterreinen Gelderland is de aktieve medewerking van de gemeente essentieel, wil een initiatief voor een nieuw te realiseren luchtvaartterrein kans van slagen hebben. Blijkens een brief d.d. 30 oktober 2009 van de gemeente Overbetuwe aan Rosorum BV blijkt dit hier echter niet aan de orde te zijn, aangezien het initiatief in strijd wordt geacht met het vigerende bestemmingsplan “Uitwerking bedrijventerrein Heterenkum”. De milieucategorie waartoe een helihaven behoort wordt te zwaar geacht voor dit specifieke bedrijventerrein, en de recreatieve voorzieningen en detailhandel die deel uitmaken van het door Rosorum BV ingediende plan passen hier volgens de gemeente Overbetuwe evenmin in.

Vraag 6 :
In het artikel “Overbetuwe zegt nee tegen helihaven” in De Gelderlander van 17 december j.l blijkt dat de aanvraag momenteel niet past in het vigerende bestemmingsplan en de milieuvoorschriften voor de beoogde locatie. Bent u desnoods bereid om bijvoorbeeld via een aanwijzing ex artikel 4.2 lid 1 Wet ruimtelijke ordening of andere wettelijke bevoegdheden de vestiging van de helikopterhaven mogelijk te maken?
Antwoord:
Nee. Voor een dergelijke zware ingreep in het ruimtelijk beleid van de gemeente Overbetuwe zien wij geen aanleiding, temeer omdat het daartoe vereiste “provinciaal belang” in onze ogen in onvoldoende mate aanwezig is. Hierin zien wij dus geen initiatiefnemende rol weggelegd voor de provincie.

Vraag 7 :
Rosorum BV stelt dat de helikopterhaven een positieve invloed op de regionale economie kan hebben. Wat is de visie van het college over dit standpunt?
Antwoord:
Over het al dan niet bestaan van een dergelijke positieve invloed kunnen pas conclusies worden getrokken aan de hand van een voldoende onderbouwde businesscase van de initiatiefnemer Rosorum BV. Dit is echter pas aan de orde zodra het initiatief anderszins al voldoende
realiteitswaarde zou hebben. Zoals moge blijken uit het antwoord op de vragen 5 en 6 is het zover nog niet gekomen.

Gedeputeerde Staten van Gelderland
J.J.W. Esmeijer - plv. Commissaris van de Koningin