SP wil geen uitbreiding Gelderse staten met 2 leden

28 september 2010

SP wil geen uitbreiding Gelderse staten met 2 leden

Provinciale StatenMet een speciale procedure wil een meederheid van Provinciale Staten bereiken dat het aantal zetels in Provinciale Staten van Gelderland wordt verhoogd naar 55 zetels. De SP vindt 53 statenleden genoeg.

Een jaar voor de verkiezingen van Provinciale Staten en de Eerste Kamer stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) het aantal inwoner van een provincie vast. Op basis daarvan wordt bepaald hoeveel zetels Provinciale Staten hebben en wat hun “stemwaarde” in de Eerste Kamer is. Gelderland had op 1 januari 2010 minder dan 2 miljoen inwoners en dat betekende: geen verandering ten opzichte van vier jaar geleden. Echter, het inwoneraantal van Gelderland groeit en op dit moment zijn er meer dan 2 miljoen inwoners. Als het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dit inwonertal in een extra telling bevestigd heeft de provincie recht op twee extra zetels in Provinciale Staten, in totaal 55. Tijdens de vergadering van 29 september beslissen Provinciale Staten of zij het CBS zullen vragen dat te doen.

SP Statenlid Agnes Lewe: "De SP zal hier tegen stemmen. Ten eerste is het peildatum niet voor niets ruim vóór de verkiezingen. Het moet om stabiele waarden gaan, niet om dagkoersen. Het inwoneraantal is nu krap boven de 2 miljoen en kan in de komende jaren even snel dalen. Mocht de fusie van Scherpenzeel met Renswoude en Woudenberg doorgaan, verliest Gelderland bijvoorbeeld zo’n 8000 inwoners aan de provincie Utrecht.

De SP ziet niet de meerwaarde van deze twee zetels extra in Provinciale Staten. Lewe: "In de huidige omvang, met 53 leden, kunnen Provinciale Staten ook enkele duizend Gelderlanders meer vertegenwoordigen zonder dat er iemand tekort wordt gedaan. Het Gelderse gewicht bij de verkiezingen van de Eerste Kamer, de stemwaarde, verandert slechts met een paar punten (van 363 naar 377 – berekend over 2 miljoen inwoners). Het feit dat we dan even veel statenzetels hebben als Noord-Brabant, Noord- en Zuid-Holland lijkt ons meer een kwestie van status dan van politieke betekenis."

Het uitbreiden van het aantal zetels is volgens de SP het een kostbare zaak. Een statenlid kost circa € 25.000 per jaar. Over de hele periode gerekend zijn dat € 200.000 voor de twee extra zetels, te betalen uit de reguliere begroting. Lewe: "Juist in tijden van bezuinigingen vinden we dit niet te rechtvaardigen. Democratie mag iets kosten maar in dit geval wordt de democratie er niet beter van als er twee statenleden bij komen. Of heeft iemand in Gelderland buiten de staten gemerkt dat er sinds 4 jaar 53 in plaats van 75 statenleden zijn? Als er geen extra telling wordt aangevraagd blijft het bij 53 leden en dat is genoeg."