SP wil opheldering over ontbreken ov-chipkaartpalen Betuwe en Achterhoek

7 september 2010

SP wil opheldering over ontbreken ov-chipkaartpalen Betuwe en Achterhoek

De Gelderse SP-fractie wil opheldering over het bericht dat reizigers van de Syntus-treinen eind december geen gebruik kunnen maken van de OV-chipkaart. Er zijn nog onvoldoende ov-chipkaartpalen beschikbaar voor de treinstations in de Achterhoek en de Betuwe. De provincie Gelderland wil de strippenkaart op 18 november afschaffen en stelde eerder dat alle treinreizigers bij de start van de nieuwe dienstregeling gebruik kunnen maken van de OV-chipkaart.

SP-statenlid Alex Mink wil van het dagelijks provinciebestuur weten hoe dit komt en hoe de treinreizigers met een ov-chipkaart op saldo dan gebruik moeten maken van de trein. Zij kunnen dan immers wel inchecken op een NS-station zoals in Arnhem, Zutphen of Tiel maar bij het verlaten van de trein niet uitchecken. Dit kost ze naast de ritprijs ook het instaptarief van 20 euro. Deze situatie vindt de SP onaanvaardbaar: “treinreizigers worden zo op extra kosten gejaagd en moeten omslachtig hun geld gaan terugvragen, terwijl zij er niets aan kunnen doen dat er geen chipkaartpaal op het perron staat”.

De problemen met de ov-chipkaartpalen bewijzen dat de invoering van de OV-chipkaart veel te snel verloopt. Alex Mink: “de provincie drukt de afschaffing van de papieren kaartjes door maar kan niet eens garanderen dat de ov-chipkaart binnen heel Gelderland werkt. Het zoveelste bewijs dat de ov-chipkaart gewoon een ov-flopkaart is, een uit de hand geschoten prestigeproject!”.

www.meldpuntovchip.nl