Provincie trekt zich niets aan van ontbrekende toiletten op stations

15 oktober 2010

Provincie trekt zich niets aan van ontbrekende toiletten op stations

De provincie Gelderland wil niets doen aan ontbrekende toiletten in treinen en op stations in Gelderland. Dat blijkt uit de beantwoording van schriftelijke vragen die SP-statenlid Alex Mink eind augustus aan het dagelijks provinciebestuur stelde.

De SP stelde de vragen omdat de nieuwe treinvervoerder Arriva geen toiletten in de treinen laat bouwen. De provincie heeft die toiletten niet als eis bij de aanbesteding gesteld. Op de provincie hoeven reizigers schijnbaar ook niet te rekenen, want er wordt met het ontwikkelteam en onder andere gemeenten langs de spoorlijnen naar oplossingen gekeken.

SP-statenlid Alex Mink is boos over de houding van de provincie: “als uitsmijter stelt de provincie dat een hogere ritfrequentie belangrijker wordt gevonden dan toiletten in de trein. De provincie wil dus zoals altijd weer voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Reizigers kunnen dus de pot op. We zijn hier zeker niet klaar mee en gaan door met onze acties voor meer stationstoiletten, zoals in Aalten en Winterswijk”.

Lees hieronder de vragen en antwoorden

Beantwoording schriftelijke Statenvragen statenlid R. Mink ( SP ) over Toiletvoorzieningen langs spoorlijnen Achterhoek en Betuwe

Vraag 1:
Klopt het bericht in De Gelderlander van vandaag dat Arriva treinen zonder toilet aan boord inzet?
Ja.

Vraag 2:
Vervoerder Syntus wilde nog werken aan toiletten op stations maar ziet daar nu begrijpelijkerwijs van af. Wat gaat het college doen om alsnog toiletvoorzieningen op stations te realiseren? En binnen welke termijn?
Antwoord:
In overleg met onder andere de gemeenten in het ondertussen ingestelde ontwikkelteam en binnen de gemaakte afspraken als onderdeel van het veiligheids arrangement wordt getracht tot meer toiletten op stations te komen.

Vraag 3.
Heeft Arriva plannen voor toiletvoorzieningen op stations?
Antwoord:
Toiletvoorzieningen op stations is niet de directe verantwoordelijkheid van de vervoerder.

Vraag 4:
Deelt het college de mening van de SP-fractie dat toiletvoorzieningen voor reizigers tot het normale comfortniveau van het openbaar vervoer op lange afstand moet behoren? Zo nee, waarom niet?
Antwoord:
Het college hecht belang aan comfortabel OV. Hierin moeten diverse keuzes worden gemaakt. Met de vaststelling van de PvE's voor de concessies Achterhoek Rivierenland en Veluwe heeft ons college gekozen voor hogere ritfrequentie boven toiletten.

Gedeputeerde Staten van Gelderland
C.G.A. Cornielje - Commissaris van de Koningin