Gelderse SP wil extra geld voor ambulances

10 november 2010

Gelderse SP wil extra geld voor ambulances

De Gelderse SP zal op 10 november bij de behandeling van de provinciale begroting 2011 voorstellen om nog eenmalig 1 miljoen euro uit te trekken voor de ambulancezorg. De afgelopen jaren stak de provincie al geld in het verbeteren van de aanrijtijden van ambulances bij spoedgevallen. In enkele regio’s rijden de ambulances echter nog steeds niet op tijd.
UPDATE: het amendement kreeg alleen steun van de SP, GroenLinks, SGP en Groep van Bergen.

De SP pleitte al vaker voor extra provinciegeld om ervoor te zorgen dat de ambulances overal in Gelderland volgens de norm op tijd rijden. Extra geld van de provincie heeft al gezorgd voor een aantal verbeteringen. Daardoor worden de aanrijtijden in het zuiden van Gelderland tegenwoordig gehaald. Maar nog steeds rijden niet overal in Gelderland de ambulances op tijd. De SP vindt dat onbegrijpelijk in een rijk land met een steenrijke provincie (vermogen van bijna 4,9 miljard).

Op de noordelijke Veluwe worden de aanrijtijden nog steeds niet gehaald. In Aalten en Dinxperlo komt maar 92 procent van de spoedritten op tijd. De norm is dat 97 procent van de spoedritten er binnen 15 minuten zijn.

Volgend jaar wordt de minister van volksgezondheid verantwoordelijk voor de ambulances. Daarom wil de provincie geen extra geld meer in de verbetering van de ambulancezorg steken. De SP vindt dat dit juist wel moet. De partij wil dat de rijke provincie juist dit laatste jaar gebruikt om de boel met extra geld goed op orde te krijgen zodat deze belangrijke taak in 2012 netjes kan worden overgedragen. De provincie kan de minister er ook na 2012 dan op aanspreken als zij ten minste het goede voorbeeld heeft gegeven en zelf heeft laten zien, dat het kan, de normen halen in heel Gelderland. De mensen in Gelderland hebben daar wat de SP betreft recht op!