SP en VVD willen onderzoek naar dubbel spoor Achterhoek

8 november 2010

SP en VVD willen onderzoek naar dubbel spoor Achterhoek

De Gelderse fracties van de SP en de VVD willen dat de provincie een onderzoek gaat beginnen naar de verdubbeling van het spoor tussen Arnhem en Winterswijk. Er is de laatste tijd sprake van verstoringen op het traject. Aan de andere kant groeit het aantal reizigers nog steeds. De aanleg van dubbel spoor ligt voor de hand. Een onderzoek naar dubbel spoor moet uitwijzen wat de kosten en mogelijkheden zijn.

Statenleden Alex Mink (SP) en Anja Prins (VVD) gaan woensdag tijdens de behandeling van de provinciale begroting in Provinciale Staten een motie indienen waarin aan het dagelijks provinciebestuur gevraagd wordt om dit onderzoek met spoorbeheerder Prorail op te starten. Met de uitkomsten van het onderzoek heeft de provincie ook een goed verhaal naar Den Haag”.

Alex Mink en Anja Prins: “nagenoeg alle gemeenteraden langs de spoorlijn vragen om dubbel spoor. Daarvoor moet eerst goed in kaart worden gebracht waar dat kan worden aangelegd en wat de kosten zijn. Ook de nieuwe vervoerder Arriva heeft aangegeven dat zij geld in de verdubbeling willen steken. De provincie heeft nu de kans om de toekomst van de drukste regionale spoorlijn van Nederland op te pakken. De Achterhoek moet weer sporen!”.