SP-kamerfractie wil geen prestige maar prestaties op regionaal spoor

8 december 2010

SP-kamerfractie wil geen prestige maar prestaties op regionaal spoor

De SP wil dat de regering fors gaat investeren in het verbeteren van het regionale spoor. SP-Kamerlid Farshad Bashir: ‘De regering wil volgend jaar 300 miljoen minder uitgeven aan spooronderhoud, terwijl de kwaliteit van het spoor op sommige trajecten nog echt belabberd is. Vooral bij enkele regionale spoorlijnen is het huilen met de pet op. Wij stellen daarom voor om komend jaar 300 miljoen euro extra uit te geven aan het verbeteren van de kwaliteit van enkele regionale spoorlijnen.'

Syntus-trein

In het landelijke SP-plan wordt geld uitgetrokken voor dubbel spoor tussen Arnhem en Winterswijk. De spoorlijn Zutphen-Winterswijk krijgt meer inhaalsporen en wissels, zodat de treinen op meer stations vertragingen kunnen inlopen en er realistische rijtijden ontstaan. Ook de treindienst tussen Zutphen-Winterswijk heeft vaak te maken met storingen. Treinen kunnen elkaar alleen kruisen op de stations Lichtenvoorde-Groenlo en Vorden.

SP-kamerlid Bashir diende ook een motie in over de Emperbocht. Met de Emperbocht kan een rechtstreekse treinverbinding tussen Apeldoorn en Arnhem worden opgestart. In de motie wordt de regering verzocht om de kosten en mogelijkheden van de aanleg van deze spoorboog te onderzoeken.

SP-statenlid Alex Mink is blij met de landelijke aandacht voor de Gelderse spoorlijnen: "De Gelderse SP pleit al jaren voor beter spoor in de Achterhoek en voert daar nu stevig actie voor. Maar we zijn ook al heel lang voorstander van de Emperbocht. In ons verkiezingsprogramma trekken wij 1 miljard euro uit voor beter openbaar vervoer in Gelderland, te beginnen met het oplossen van alle knelpunten op het spoor. Nederland houdt niet op bij de randstad. Ook in Gelderland reizen er veel mensen met de trein en hebben we last van enorme verstoringen op het spoor."

Bashir presenteert plan voor regionaal spoor: ‘Geen prestige maar prestaties!'