Debat over coalitieakkoord

15 april 2011

Debat over coalitieakkoord

Woensdag bespraken provinciale staten het coalitieakkoord "Uitdagend Gelderland" van VVD, PvdA, CDA en D66. SP-fractievoorzitter Eric van Kaathoven blikte terug op de formatie van het college en diende acht moties in om het vage coalitieakkoord wat minder vaag te maken. Drie moties werden door provinciale staten aangenomen.

SP-fractievoorzitter Eric van Kaathoven startte zijn speech in het debat over de nieuwe coalitie en het coalitieakkoord met een aantal opmerkingen over de nieuwkomer PVV.
De SP is blij dat de onverdraagzame nieuwkomer PVV, die één miljoen Nederlanders vanwege hun geloof aan de kant zet, geen plekje in het dagelijks provinciebestuur heeft gekregen: "Het betekent dat mensen met of zonder iets op hun hoofd, allemaal welkom blijven in het provinciehuis en in het openbaar vervoer. Het betekent ook dat iedereen van welk geloof dan ook zijn eigen gebedshuizen mag blijven bouwen binnen de normale regels die daarbij voor ELK geloof gelden. Het betekent kortom dat de Grondwet, en in het bijzonder artikel 1 uitgangspunt blijft van het Gelderse beleid".

Van Kaathoven was ook kritisch over de andere plannen van de PVV uit de campagne: "de inwoners van de Achterhoek krijgen gelukkig geen kerncentrale in de buurt, de Gelderse schatkist wordt niet voor miljarden euro's geplunderd door dat geld maar gewoon weg te geven, en de Schotse Hooglanders en Koninkspaarden kunnen opgelucht adem halen. Het principe "eigen dieren eerst" wordt geen uitgangspunt van het Gelderse natuurbeleid".

Daarna ging hij in op de formatie van het nieuwe college. Van Kaathoven: "sommigen noemen het een "regenboogcoalitie", informateur De Graaf vond het een "centrumrechtse coalitie" en weer anderen hebben het over een "regentenplus-coalitie". Maar deze coalitie is een stap terug in de tijd, naar 1991 om precies te zijn. Toen werd Gelderland door dezelfde combinatie bestuurd".
Van Kaathoven vroeg om openheid van de fractievoorzitters van de VVD en de PvdA over hun advies aan de informateur. VVD en PvdA konden immers kiezen voor een paarse combinatie van die partijen met SP en D66. De laatste twee hadden daarvoor nadrukkelijk gepleit bij de informateur. Van Kaathoven: "Wat daarbij extra storend is, is dat informateur De Graaf erbij zei dat je verder dan vier jaren moet kijken. Dat doet vermoeden dat deze coalitie er voor ten minste acht jaren zou moeten zitten. Alsof de volgende verkiezingen wel even over geslagen zouden kunnen worden. Daarmee ontstaat het beeld dat wat er ook gebeurt, hoe vaak en hoe veel je ook verliest bepaalde partijen altijd de kans krijgen mee te regeren (CDA en PvdA) en andere nooit (SP en GL). En nog erger dat de stem van de kiezer over 4 jaar grotendeels genegeerd kan worden. Dat is niet goed voor de provinciale democratie. En ik hoor dan ook graag van de fractievoorzitters van de coalitiepartijen dat het NIET hun intentie is om nu al te zeggen dat deze coalitie er voor acht jaar moet zitten, om de uitspraak te doen dat op zijn laatst na de komende verkiezingen ook andere partijen el degelijk een kans krijgen".

De fractievoorzitters van de coalitiepartijen gaven geen duidelijkheid over hun adviezen. Maar VVD-fractievoorzitter Remco Dijkstra gaf op een vraag van de SP aan dat deze VVD niet voor acht jaar gaat maar dat na de volgende provinciale verkiezingen nieuwe ronde, nieuwe kansen geldt.

Ook het coalitieakkoord kon rekenen op veel kritiek van de SP: "Zelden heb ik zoveel vage taal en holle retoriek bij elkaar gezien. Oh ja en het record open deuren intrappen is voorlopig ook stevig in Gelderse handen". De SP mist ook boter bij de vis. Zo is er maar 275 miljoen euro beschikbaar voor verkeer en vervoer, terwijl alleen al de doortrekking van de A15 500 miljoen euro meer kost dan begroot. Van Kaathoven: "Treffend voorbeeld is hoe deze coalitie omgaat met mobiliteit. Daaronder vallen wegen, fietspaden en al het openbaar vervoer. Daarvoor stelt zij 275 miljoen beschikbaar. Maar alleen al het gat in de begroting van de doortrekking van de A15 is 500 miljoen. En ook het dubbelspoor in de Achterhoek, waarvoor de SP onlangs nog meer dan 5.000 handtekeningen aanbood, kost al snel een paar honderd miljoen. De Emperbocht die een rechtstreekse trein tussen Apeldoorn en Arnhem mogelijk maakt –ook een langekoesterde SP-wens - kost al snel tientallen miljoenen en dan heb ik het nog niet eens over de tram Arnhem Nijmegen die de coalitie maar helemaal vergeten is. Vergeten, terwijl in het Kieskompas (stelling 19) drie van de vier partijen ervoor zijn om daar provinciaal geld voor uit te trekken (PvdA, D66 en VVD voor en CDA neutraal). Ik heb het dan ook nog niet eens over uitgaven aan fietspaden en al die andere wegverbeteringen.Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te snappen dat het zo niet uit kan!".

De nieuwe VVD-fractievoorzitter Remco Dijkstra stak de hand uit naar de oppositie en riep op om de coalitie kritisch te volgen. Van Kaathoven maakte van die gelegenheid gebruik en diende acht moties in om het coalitieakkoord duidelijker te maken. Voorstellen om niet te bezuinigen op de bibliotheekbussen en de jeugdzorg werden verworpen. Er komt ook geen onderzoek naar de afschaffing of vermindering van de dienstauto's. De coalitie wil ook niks weten van een tram of snelle buslijn tussen Arnhem en Nijmegen, terwijl drie van de vier coalitiepartijen in het Kieskompas wel voorstander van een tram waren. En de uitspraak van D66-fractievoorzitter Michiel Scheffer dat er 100 miljoen euro naar het openbaar vervoer ging werd niet door de coalitie bevestigd.

De coalitie ging wel mee met drie andere SP-moties, die in twee van de drie gevallen unaniem werden aangenomen. Zo blijft de provincie zich inzetten tegen extra goederentreinen op de IJssellijn, ook omdat dit gevolgen heeft voor aantakkende spoorlijnen en de mensen langs het spoor de dupe worden van de plannen. Er komt volgend jaar een concreet plan voor snelle verbeteringen op de spoorlijn Arnhem-Winterswijk, en tijdens deze statenperiode een concreet plan met budget en planning voor definitieve verbetering van de spoorlijn.
Er komt ook een concreet voorstel voor de Emperbocht, waardoor er een trein Apeldoorn-Arnhem kan gaan rijden. De provincie moet daaraan meebetalen.

Eric van Kaathoven is blij dat in ieder geval op drie punten zaken wat concreter zijn geworden: "want er zijn nauwelijks harde afspraken tussen de coalitiepartijen gemaakt. Wij gaan dit college kritisch volgen en zullen met voorstellen komen. Die hebben we meteen al tijdens de eerste vergadering gedaan. De toon is gezet!".

Bekijk de eerste termijn van Eric van Kaathoven op Staten Live (doorscrollen naar 1 uur en 20 minuten)