SP: College, ga eens aan de slag!

29 juni 2011

SP: College, ga eens aan de slag!

Bij de behandeling van de uitvoeringsagenda voor Gelderland voor de komende 4 jaar heeft de SP het college opgeroepen nu eens echt aan de slag te gaan met haar verkiezingsbeloften. Net als het coalitieakkoord staat ook de uitvoeringsagenda vol met vage taal en weinig concrete plannen voor Gelderland.

Eric van KaathovenSP Fractievoorzitter Eric van Kaathoven: “Ik had gehoopt dat na het vage coalitieakkoord van twee maanden geleden het college nu met een concreet verhaal zou komen. Maar helaas bestaan de plannen van het college vooral uit vage taal. Mijn oproep aan het college, ga nu eindelijk eens aan de slag, maak je verkiezingsbeloften waar!”

Het meest concrete punt voor de komende jaren is de doortrekking van de A15. En juist de doortrekking van deze snelweg van Bemmel naar Zevenaar wordt amper genoemd in de uitvoeringsagenda. Van Kaathoven: “Er valt niets te lezen over de 260 miljoen die deze Betuwelijn van asfalt de provincie minimaal gaat kosten. We maken ons zorgen dat al dat geld voor de aanleg van de A15 ten koste gaat van onder andere broodnodige investeringen in het openbaar vervoer zoals dubbelspoor in de Achterhoek en andere noodzakelijke dingen.”

De SP zal het college en de coalitie afrekenen op wat ze voor de verkiezingen beloofd hebben en niet op alle vage taal in dit soort nota’s. Van Kaathoven: “Zijn straks de wachtlijsten in de jeugdzorg opgelost en is deze taak succesvol en zonder bezuinigingen overgedragen aan gemeenten? Blijft de basis van bussen en treinen overeind en komen de hoogst noodzakelijke structurele verbetering in het Gelderse openbaar vervoer er? Blijft er voldoende geïnvesteerd worden in de Gelderse natuur? De tekenen zijn niet gunstig. En wat gaat dit college doen om het grote maatschappelijke probleem van megastallen aan te pakken? En waar bezuinig je op? Wij vrezen opnieuw bezuinigingen op het sociale terrein en op natuur en cultuur. Dat zou kunnen betekenen dat er straks alsnog minder bibliobussen rijden en dat de telefonische hulpdienst Sensoor alsnog wordt wegbezuinigd.” De SP maakt zich daar zorgen over.

In het debat werden veel moties en amendementen ingediend. De SP steunt er een aantal van. Zo stemt de SP voor een overbruggingskrediet voor schaapskuddes, tegen provinciaal geld voor topsport, tegen bezuinigingen op jeugdzorg en voor extra geld om huizen te isoleren. En een protest tegen de Haagse bezuinigingen op cultuur in Gelderland werd van harte door de SP gesteund. Bij dat laatste onderwerp had fractievoorzitter van Kaathoven een stevige aanvaring met VVD fractievoorzitter Remco Dijkstra. Die vond dat cultuur aan de markt gelaten moet worden: “omvallen is een keuze.” Waarop van Kaathoven de VVD een partij van cultuurbarbaren noemde.

Gelderse SP blijft tegen doortrekking A15