SP wil volledige openbaarheid omstreden grondaankoop Waalwaard

31 augustus 2011

SP wil volledige openbaarheid omstreden grondaankoop Waalwaard

Het college van gedeputeerde staten van Gelderland wil niet alle stukken openbaar maken in de kwestie van de omstreden aankoop van grond op het Waalwaardterrein te Dodewaard. De SP-fractie had om de stukken gevraagd en is het er niet mee eens dat het college een deel van de stukken geheim wil houden. In september volgt een interpellatiedebat over de grondaankoop.

De SP-fractie in provinciale staten heeft, eerder deze zomer, al een verzoek ingediend om een interpellatie-debat te houden over de aankoop van grond op het Waalwaard-terrein in Dodewaard. Het provinciebestuur wil het zand- en grindbedrijf De Beijer vanuit Kekerdom naar Dodewaard verplaatsen en kocht de grond op 1 juli 2010 voor 3,6 miljoen euro terwijl deze in maart 2010 nog voor 300.000 euro van eigenaar verwisselde. De tussentijdse eigenaar leverde het terrein schoon op en nam zes personeelsleden over. Die kosten meegerekend is het verschil nog steeds naar schatting zo'n 2,5 miljoen, zo meldde De Gelderlander begin juli van dit jaar.

De SP-fractie wil weten waarom door de provincie zoveel meer betaald is voor de grond dan een paar maanden eerder het geval was. Dit om te kunnen beoordelen of er zorgvuldig is omgesprongen met gemeenschapsgeld. Daarvoor heeft zij alle onderliggende stukken opgevraagd bij het dagelijks provinciebestuur. Het college van gedeputeerde staten heeft op 30 augustus echter besloten dat een van de stukken alleen onder geheimhouding door statenleden bekeken mag worden.

De SP is het hier niet mee eens omdat geheimhouding een open debat in de weg staat. Bovendien zou volgens de SP geheimhouding alleen in uiterste nood moeten worden opgelegd. Aangezien de verkoop al rond is zijn er geen dwingende redenen die geheimhouding rechtvaardigen, aldus de SP.

Eric van KaathovenFractievoorzitter Van Kaathoven: "De SP wil dat de onderste steen boven komt in deze zaak. We willen een open debat op basis van openbare informatie, over de vraag of hier niet veel te veel gemeenschapsgeld is uitgegeven bij de grondaankoop. En voor zo'n debat is het nodig dat alle stukken openbaar gemaakt worden. Volksvertegenwoordigers maar ook betrokkenen hebben er recht op om te weten wat er gebeurd is en daar open over te kunnen praten. Dat recht mag niet zomaar met voeten getreden worden omdat dat het college beter uitkomt."

Het interpellatiedebat over deze kwestie zal vermoedelijk plaatsvinden tijdens de eerst volgende Statenvergadering, op 28 september. De SP-fractie bekijkt de mogelijkheden om voor die tijd het geheime stuk toch openbaar te krijgen.

SP wil debat over aankoop grond Waalwaard